„Stavební úřad vydal rozhodnutí o odstranění terénních úprav na pozemcích rozléhajících se asi na pětačtyřiceti parcelách, včetně těch, které vlastník použil ke stavbě dráhy. Důvodem je porušení stavebního povolení. V tomto případě to znamená, že stavba se rozšířila i na pozemky, které nebyly zahrnuté v původním souhlasu s terénními úpravami," uvedla slavkovská mluvčí Veronika Slámová.

Dodala, že s ohledem na to úřad také pozastavil povolení k dalším projektům, které vlastník v místě zamýšlel rozpracovat, jako například zřízení třídicí linky.

Investor proti rozhodnutí podal odvolání na krajský stavební úřad. Ten se jím teprve bude zabývat. „Navezený materiál ujel na několik okolních pozemků. Ale to přece neznamená, že je třeba ho odstraňovat i z místa, kde stavbu máme povolenou. Proto jsme proti rozhodnutí podali odvolání," oznámil zástupce investora Tomáš Hrdinka.

V dokumentu, který stavební úřad vydal, stojí, že provedené úpravy terénu nelze od sebe nijak vzájemně rozlišit ani vymezit jejich jednotlivé části. Proto úřad přišel se závěrem, že se jedná o jedinou celkovou terénní úpravu, která se týká všech dotčených pozemků. „To je špatně. Geodet to tak neměl vyměřit. Na našem pozemku jsme se ničím neprovinili, ale on ho do výměru materiálu, který by se měl odvézt, nepochopitelně zavedl," poukázal Hrdinka.

Pokud by nakonec investor skutečně musel stavbu odstranit, znamenalo by to podle starosty Vážan nad Litavou Josefa Hloužka prakticky ten samý problém, jaký obec řešila v minulých letech. Kamiony. „Podle informací stavebního úřadu by bylo třeba z místa odvést 873 tisíc kubíků materiálu. To by znamenalo, že při určitém rozvrstvení práce budou kamiony pendlovat mezi staveništěm a skládkou celé tři roky," poukázal starosta.

Záleží však na tom, kam by materiál měl směřovat. „Jestli to bude například na skládku v Žabčicích, budou kamiony pravděpodobně opět jezdit přes naši vesnici. Vrátíme se tak vlastně tam, kde jsme byli. Samozřejmě si přejeme, aby motokrosová dráha zmizela, ale jsme teď v trochu schizofrenní situaci. Odvézt ano, ale ne přes Vážany," poznamenal Hloužek.

Podle jeho názoru je nicméně pravděpodobné, že krajský úřad najde v rozhodnutí slavkovského nějaká pochybení, na jejichž základě ho zruší. To se koneckonců už jednou stalo před dvěma lety. Tehdy však slavkovský úřad nařídil, aby se stavba odstranila pouze z okolních pozemků. Investor se odvolal a krajský úřad rozhodnutí dementoval.

Kamiony nebyly to jediné, co obyvatele Vážan trápilo. Zvuk motorek doléhající do vesnice je překvapoval, jak uvedl starosta, třeba i na Štědrý den. Nicméně už asi tři čtvrtě roku dráha k tomuto účelu neslouží. „Lidi to rušilo, tak jsme se rozhodli změnit její zaměřen. Pracujeme na tom, aby sloužila jen pro sjezdová a horská kola," nastínil Hrdinka.

Podle obyvatele obce, který si nepřál zveřejnit své jméno, však za tímto rozhodnutím je zřejmě něco jiného. „Myslím, že se spíš s motoristy nepohodli. Když jsem viděl, co tam kamiony navážely, zdálo se mi, že to je všechno možné, jen ne hlína. Všechno to vápno a jiné nečistoty musely motorky ničit," myslí si muž.

Podle něj byla stavba dráhy, která začala v roce 2008, pro vesnici jednou velkou pohromou. Jak v minulých letech Vyškovský deník Rovnost informoval, kamiony trápily místní hlukem, znečišťováním a ničením silnice. Problém měli i s jezdci, kteří přijížděli na dráhu. „Byl kolem toho velký humbuk, ale zdá se mi, že místní už tak trochu rezignovali," konstatoval obyvatel Vážan.

Bojovali peticí

Proti stavbě dráhy, která začala vznikat v roce 2008, sepsali členové obecního výboru životního prostředí v roce 2009 petici. Vadilo jim, že se kvůli dráze změnil ráz krajiny. Měli také obavy o zdraví, protože nevěděli, jestli navezená zemina není kontaminovaná. Vadila jim i nákladní auta, která jezdila obcí. Ta byla trnem v oku i obyvatelům nedalekých Kobeřic, jimiž přes zákaz projížděla. Protože společnost, která zeminu vozila, neměla vyřešený přístup ke stavbě, dostala stotisícovou pokutu od slavkovských úředníků.