DISKUTUJTE DOLE POD ČLÁNKEM

Ochranáři, ekologové a milovníci přírody z Vyškovska mohou být klidní. Vyškovští cestáři rozhodně neplánují rozsáhlé kácení stromořadí podél silnic tak jako jiné správy silnic v republice.

„V našem regionu jsme se údržbě stromořadí dost věnovali, takže není nějaký radikální zásah nutný. Stromů, jež by se nacházely v krajnici, je tu velmi málo. Rozsáhlé kácení se nekoná,“ ujistil vedoucí technickosprávního úseku vyškovské oblasti jihomoravské krajské správy a údržby silnic Jan Olejníček.

Ani v případech, kdy stromy do krajnice zasahují, nehodlají silničáři brát hned do rukou motorovou pilu. „Jedná se třeba o lípu na sídlišti Víta Nejedlého ve Vyškově na silnici vedoucí do Radslavic. Strom je zdravý, není ho třeba kácet. Situaci řeší svodidlo,“ objasnil Olejníček.

Kácení se tak týká pouze stromů, které jsou přestárlé nebo ohrožují okolí, případně brání výstavbě. To se týká třeba stromořadí na silnici vedoucí z Drnovic na Ježkovice, kterou čeká rekonstrukce. Podobný případ se podle Olejníčka už letos opakovat nebude, silničáři tedy skácí vždy jen jednotlivé dřeviny.

A po těch navíc nezůstane prázdné místo. „Trend je takový, že ovocná stromořadí nahrazuje výsadba vzrůstem menších, odolných okrasných dřevin, jako jsou třeba jeřáby,“ poznamenal vedoucí.

Proč vlastně už ovocnany vyšly z módy? V plodech ořešáku se příliš usazují těžké kovy z výfukových plynů. Hlavně si ale vlastníci či uživatelé přilehlých pozemků stěžují, že mohutné stromy zasahují korunami na jejich půdu.

Podle Olejníčka sice pro rozsáhlejší kácení hovoří ohledy na bezpečnost řidičů, neboť srážky aut se stromem končí většinou vážnými následky. Stromořadí ale mají i svou důležitou funkci. Například tvoří bariéru proti sněhu, brání šíření hluku a škodlivin z provozu.

„Aleje jsou pro motoristy důležitou vodící linií, což si leckdo ani neuvědomuje. Nejen za špatného počasí, ale obecně, když řidiče třeba přepadne únava nebo na něj působí monotónnost cesty. Ostatně kolem silnic nejsou jen stromy, ale často i budovy, sloupy veřejného osvětlení a další překážky. Těžko lze všechny odstranit,“ upozornil Olejníček.

Přístup vyškovských silničářů k zeleni kolem cest ocenil environmentalista, ekolog a předseda občanského sdružení Drnka Drnovice Pavel Klvač.

„Vyškovští silničáři, zdá se, nepropadli všeobecné hysterii a nepřidali se k šiku svých technokraticky uvažujích kolegů z jiných koutů republiky. Jak napsal kolega botanik a básník Jiří Sádlo - slušný člověk aleje bezhlavě nekácí,“ uvedl Klvač.

Mnozí motoristé ale mají na věc opačný názor. „Jako řidičce mi stromy opravdu vadí. Pokud se vybourám a třeba ani ne svoji vinou a narazím do stromu, znamená to prakticky jistou smrt,“ svěřila se třeba Eva Bednářová z Habrovan.