„Město má v parkování samozřejmě rezervy, ale je potřeba velmi citlivě zvažovat, kam až dál chceme jít. Navíc už zabíháme do zeleně. Není možné rozšiřovat parkovací místa do nekonečna. Je to zároveň otázka ochrany obyvatel, kteří bydlí u centra města. Třeba v ulicích Hřbitovní a Komenského nebo na Palánku,“ připomněl vyškovský místostarosta Roman Celý (KDU-ČSL).

To, že je parkování v okresním městě citlivé téma, připustili prakticky všichni lídři stran pro nadcházející komunální volby. „Parkování cítíme jako jeden ze zásadních problémů Vyškova. Jenže potíže s parkováním se nevyřeší prakticky nikdy. Vytvořit nějaké parkoviště je dnes docela problém, mnohdy na úkor zeleně a to určitě nechceme,“ zdůraznila třeba jednička sociálních demokratů Jiří Piňos.

Neplacená parkoviště poblíž centra města navíc hned ráno obsadí úředníci a ti, kteří jsou zaměstnaní třeba na náměstí a lidé, kteří potřebují na jakýkoliv úřad v centru, pak mají smůlu. „Je i paradox, že když lidé jedou do nákupního centra, parkování mají zdarma, a když chtějí nakoupit v centru Vyškova, musí platit. Čímž oslabujeme atraktivitu a využití středu Vyškova. Lidé tak pohyb v něm omezují pouze na vyřizování na úřadech nebo v bankách,“ litoval Dalibor Valín ze Sdružení strany TOP 09 a nezávislých kandidátů ze Šance pro Vyškov.

Stejný názor zastávají i zelení. „Myslím, že by se na celý problém s parkováním mělo nově podívat a nebát se udělat nějaké razantní rozhodnutí. Neměli bychom nicméně dopustit, aby parkovné bylo brzdou pro rozvoj středu města,“ uvedl za Stranu zelených její lídr Petr Novotný. Situace se podle některých navíc prý ještě zhorší.

Třeba podle lídra Věcí veřejných Jiřího Krutílka by situaci vyřešil tak akorát parkovací dům. „Jenže to je otázka peněz. Přesto pokud se má spravovat Greplův dům, kam se mají sestěhovat desítky úředníků, tak nevím, jak to chce současné vedení města řešit. To si nedovedu představit. Stejně tak si rýpnu do systému zpoplatnění. Třeba parkoviště před lékárnou Angis je také městské a nechápu, proč není zpoplatněné,“ zdůraznil Krutílek.

Právě na systém zpoplatňování v okresním městě se nese velká kritika. „Systém zpoplatnění parkovišť považujeme za velmi nepropracovaný. Když jsou vedle sebe dvě ulice, příkladem nezpoplatněný Palánek a zpoplatněné parkoviště před Hruškou, tak logicky se všichni pohrnou na Palánek. Navíc je u něho pošta, takže je neustále přecpaný. Řada aut stojí proti předpisům. Asi by bylo lepší zpoplatnit všechna stání v centru města a ta, která jsou pro lidi bydlící nedaleko centra, by měla být zvýhodněná nějakými parkovacími kartami. To je ale už jen technická záležitost,“ myslel si muž číslo jedna na kandidátce Volby pro město Radek Mikulka.

Současné vedení města nicméně o systému zpoplatnění jednalo. „Když řeknu svůj názor, tak by určitě nemělo docházet ke zvýhodňování některých míst před jinými. Je to ale určitě na další politickou diskusi, protože se do Rady města Vyškova dostalo zpoplatnění některých parkovišť, ale radními bylo odloženo,“ vysvětlil vyškovský místostarosta Karel Jurka (ODS).

Vyškovská radnice si navíc pochvaluje, že se jí podařilo vybudovat parkovací místa třeba v Tyršově ulici. A vytipovává další. „Plánujeme další parkovací stání v Tyršově ulici, rozšiřovat se bude i na sídlišti Osvobození. Možnosti nabízí i parkoviště u obchodního domu Hruška. Uvažujeme o tom, že bychom zrušili najíždění od pošty a vjezd přeložili naproti vjezdu na Palánek. Na parkovišti je navíc několik nesmyslných ostrůvků, je tam možnost až sto procentního navýšení. Nicméně všechno bude otázkou peněz a priorit,“ doplnil místostarosta Celý.

DALŠÍ NÁZORY LÍDRŮ STRAN:

Jan Procházka, KSČM
V centru města by přispělo progresivní parkovné s prodlužující se dobou tak, aby bylo možné přijet, zaparkovat, vyřídit potřebné a uvolnit místo dalším, nebo na některých parkovištích omezit dobu parkování. Zpoplatnění parkovišť by se mělo lišit podle zóny a frekvence. Je nutné také řešit výstavbu dalších parkovacích míst na sídlištích. Byl zpracovaný výhled výstavby parkovacích stání, k tomu využít i řešení s pomocí soukromých investorů, jak připravujeme v současné době na Tyršově ulici.

Alena Machayová, SNK ED
Lokálně jsou možná v některých místech problémy, ale rozhodně to nevidím jako většinový problém. Velká sídliště by možná ještě nějaké plochy na parkování snesla a to vzhledem k tomu, že jsou rodiny, kde je osobních automobilů víc než jedno. Co se týká parkování z důvodu osobního řízení na úřadech nebo v případě nákupů v blízkosti středu města, nemyslím, že by bylo nutné placené plochy nějak nadměrně rozšiřovat.

Ivan Pecl, Zemanovci
Neznám moc lidí, kteří jsou s parkováním spokojení. V centru města nicméně je zcela určitě nedostatek míst k parkování. A to i v případě, když řidiči hledají i placená místa, i ta bývají přeplněná.