Obyvatelům se ulevilo, těžká nákladní auta přestala jezdit. V Moravských Málkovicích je konečně klid. Společnost, která v místním lomu těžila písek, už dala po těžbě do pořádku i silnice, které využívala, a pomohla obci i v opravě dalších cest. S velkou těžbou definitivně skončila.

V lomu nad Moravskými Málkovicemi se v minulých letech těžil písek pro stavbu dálnice z Vyškova na Kroměříž. „Teď je dálnice postavená až za Kroměříž, takže při pokračování stavby budou dělníci brát materiál z nějakého jiného lomu, který bude momentálně stavbě blíž. Navíc už je málkovické ložisko písku téměř vytěžené a zásoby, které v jsou ještě v lomu, by na pokračování stavby ani nestačily,“ vysvětlil vedoucí lomu Libor Vítek.

Zatímco v současnosti lidi těší hlavně fakt, že už je neobtěžují těžce naložená auta, v budoucnu je má těšit i okolí lomu. „V současnosti pracujeme na druhé etape rekultivace, zavážíme lom ornou půdou. Až vytěžíme zbylý písek, ukončíme rekultivaci zavezením poslední části lomu. Zbylý písek plánujeme využít na menších místních stavbách,“ upozornil Vítek.

Těžká auta přestala jezdit už loni kvůli nedostatku peněz na rekonstrukce dálnic. Teď už si můžou místní konečně úplně oddechnout, protože je jasné, že ve velkém těžba už znovu nezačne. „Za celou dobu stavby dálnice jsme z lomu vytěžili přibližně milion a půl tun písku,“ dodal Vítek.

S hlukem, prachem, zápachem ze zplodin a dírami v silnicích se obyvatelé Moravských Málkovic potýkali několik let. Vedení obecního úřadu se už před nějakou dobou podařilo vyjednat, aby oplátkou za nepohodlí společnost Skanska, která písek využívá, opravila nejenom ty silnice, které těžká nákladní auta poničila, ale i některé další cesty v obci.

Rekonstrukce už se podařilo dokončit. „Skanska svůj závazek splnila a opravila všechny cesty, kde to bylo potřeba. Investovala odhadem tři a půl milionu korun,“ sdělil starosta Moravských Málkovic Jan Bouda.

Domluva se společností podle něj byla dobrá. „Firma vyčlenila jednoho pracovníka, se kterým jsem celý úsek poničené cesty prošel a společně jsme se domluvili na odstranění závad,“ doplnil Bouda.

Problémy mívaly také sousední Medlovice, přes které nákladní auta projížděla. Proto se vedení obce se Skanskou domluvilo na postavení obchvatu. „Auta dostala příkaz používat objízdnou trasu, takže se to zlepšilo, i když čas od času někdo neposlechl a projel obcí. To však byli většinou soukromí dopravci,“ uvedl medlovický starosta Bohuslav Klemsa.

Protože Skanska nákladní soupravy jedoucí přes Medlovice časem odklonila, nepotýkali se místní s rozbitou cestou v takové míře jako v Moravských Málkovicích. „Škodu, kterou auta udělala, jsme opravili za peníze z našeho rozpočtu. Ale nebyly to žádné velké investice, takže se to naštěstí dalo zvládnout,“ podotkl Klemsa.

Pavel Kudlička