Ulevit silnicím druhých a třetích tříd i zatíženým obcím a městům má omezení tranzitní dopravy pro auta nad dvanáct tun v úseku mezi Drysicemi a Holubicemi, pro které se rozhodl Jihomoravský kraj.

Kdy začne platit, nyní není jasné. Vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta před časem uvedl, že instalace dopravních značek začne pravděpodobně na jaře. Došlo však ke zdržení. „Podle našich informací spolu nyní jednají projektant a Policie České republiky,“ sdělila ve čtvrtek mluvčí kraje Monika Brindzáková. Konkrétní termín nezná ani ředitel krajské správy a údržby silnic Zdeněk Komůrka.

Konec tranzitu
• Novinka má zabránit, aby nákladní auta sjížděla z dálnice na silnice nižších tříd, pokud tam nemají cíl.

• Na dálnicích D1 a D46 bude před exitem značka informující o zákazu jízdy tranzitu.

Kromě snahy vyhnout se mýtným branám podle kraje kamiony ničí opravené silnice. „V úseku silnice II/430 v Rousínově silničáři krátce po opravě zjistili vyjeté koleje,“ zmínila mluvčí.

Jako omezení vidí zákaz tranzitu třeba jednatel rousínovské dopravní firmy Mikami Milan Skokan. „Zdraží se doprava a budeme jezdit jen po dálnici,“ reagoval Skokan.

Zákaz tranzitu už platí v úseku od Prostějova po Drysice. Tamní starostka Iva Marková si tento krok pochvaluje. „Dříve přes naši obec jezdilo hodně kamionů, nyní je doprava nižší. I když poslední dobou se nám zdá, že kamiony zákaz občas porušují. Budeme spolupracovat s policií, aby se k nám občas podívala,“ sdělila starostka.

Policie má za úkol kontrolovat a trestat porušení zákazu tranzitu. Řidičům hrozí pokuta až dva tisíce. „Jde o jednotlivce. V tom úseku i měříme rychlost. Při těchto kontrolách se zaměřujeme i na zákaz kamionové dopravy,“ uvedla policejní mluvčí Alice Musilová.

Výjimku nákladní auta získají při mimořádných událostech na jedné z dálnic. Silnice mohou být využívané jako objízdné trasy.

Omezení kamionové dopravy nemusí do budoucna skončit jen v Holubicích. „Aktuálně kraj projednává zákaz tranzitu od Drysic až po Slatinu,“ doplnila Brindzáková.