Dům Kryštofové se nachází u mostu, kde protéká Velká Haná. „Most má zatížení čtrnáct tun a maximální osmadvacet. Když vznikla betonárka, byli jsme nešťastní. Dá se říct, že i všichni sousedé v ulici. Říkali jsme si, že se nám domy úplně roztřesou. A také že ano," zdůraznila žena.

Kvůli současně probíhajícím výkopovým pracím pro stavbu plynovodu je navíc doprava směřovaná jen do jednoho pruhu. „A to právě do toho, co sousedí s naším domem. A ten tak dostává zabrat," sdělila Kryštofová.

Stejné trápení

Tam, kde byly pukliny před devíti lety, se začaly objevovat znovu. Prodloužily se a rozšířily. „Odnesl to hlavně štít a přední část domu. Pokud přijde ještě nějaká podobná zátěž, bojím se, že by štít už úplně puknul," poukázala žena.

Není však jedinou, která po ukončení jedné z fází oprav dálnice D1, a to betonování, sčítá na svém domě škody. Také další lidé se obracejí na předsedu dědického osadního výboru Jiřího Wasserburgera. „A to nejen z Palackého, ale i z Dědické a Úzké ulice u zrcadla v křižovatce na Opatovice. Domy se jim doslova třásly a objevily se v nich pukliny," potvrdil Wasserburger.

Jak poznamenala obyvatelka Dědic, zátěž se podepsala i na okolí domu. „Například asfalt na mostu poklesl, a ten tak vibruje. Vozovka také klesla přímo před naším vjezdem. Přitom kdyby policisté vážili auta u mostu a pokutovali je na mostě, určitě mohl být větší klid. Za celou dobu ale ani jednou u nás nebyli," připomněla Kryštofová.

Co se týká jejího poškozeného domu, už ani nedoufá, že jim újmu někdo nahradí. „Pojišťovna nám řekla, že se nejedná ani o poškození požárem nebo zemětřesením a že máme smůlu. Takže nic nedostaneme. Doufám tak alespoň ve zlepšení stavu silnic. Mají se dělat ještě plynové přípojky, tak čekáme, jestli pak někdo cestu opraví," dodala Kryštofová.

Podle předsedy také lidé reagovali na vyjádření Metrostavu, který práce na dálnici zajišťuje. Ten tvrdí, že se doprava navýšila pouze o deset procent oproti obvyklému množství aut. „Jenže do výpočtů zařadil veškerá auta, která lokalitou projíždí. Procentuálně vyčíslit by ale měl jen nárůst oproti běžné nákladní dopravě. Pak by vyšlo mnohem vyšší číslo," upozornil Wasserburger.

Mluvčí podniku Vojtěch Kostiha uvedl, že Metrostav se jednání nebojí. „Pokud se prokáže, že nejen některé silnice skutečně opotřebované jsou, musí tu věc řešit silničáři a město nejdřív s Ředitelstvím silnic a dálnic jako stavebníkem," sdělil.

Hromadná žádost

Osadní výbor všem poškozeným obyvatelům Dědic nabízí pomoc. „Jednotlivec skoro nic nezmůže. Potřebujeme, aby se sešlo víc obyvatel a pak bychom mohli oslovit Metrostav, Ředitelství a případně město. Když vznikne hromadná žádost o prošetření, je pravděpodobné, že se někdo o nápravu situace bude snažit," věří Wasserburger.

Podle předsedy osadního výboru Jana Surého si lidé v místní části Opatovice naopak nestěžují. „Věřím, že v Dědicích musí situaci řešit. Přece jen mnohatunová auta praskliny mohla způsobit. U nás je problém složitější. Opatovice se nacházejí z poloviny na podloží tvořeném drobou. Všechny domy, které stojí na kontaktu s touto geologickou formací, se při odstřelech otřásají a dochází k narušování jejich statiky. Měsíční zátěž způsobená betonárkou tak neměla z hlediska statiky budov větší vliv než odstřely," vysvětlil Surý.