Letošní úpravy mostů se budou týkat převážně oprav říms. „První z nich je most ve Vyškově u starého cukrovaru, tam budeme kromě oprav říms spravovat i chodníky a vyměňovat zábradlí. Další mosty budou v Lulči, Hostěrádkách a Švábenicích,“ uvedl vedoucí vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Zdeněk Gardelka.

Mnohem rozsáhlejší opravy čekají například mosty v Chvalkovicích na Hané, v Dobročkovicích nebo Milešovicích. „V současné chvíli je projekčně chystáme, předpokládáme, že v příštím roce bychom mohli tyto tři mosty začít rekonstruovat. Nejsou samozřejmě jediné v regionu, které potřebují opravy. Je tu mnoho dalších silničních mostů, které nesplňují únosnost, a všechny je chceme postupně dát do pořádku,“ řekl Gardelka.

Starosta Ivanovic na Hané Jozef Heretík opravu chválkovického mostu vítá. „Je to sice krajská záležitost, ale přece jen je stav mostu poplatný době, kdy se stavěl, a to už je nějaký ten rok. Projevuje se to samozřejmě jak v parametrech, tak i v nosnosti, která se musela časem snížit,“ řekl Heretík.

Most je podle starosty užší, než by bylo potřeba. „Může se tak stát, že se na něm potkají dvě auta. Navíc je to oblouk směrem nahoru a do zatáčky, takže když tam auto překročí povolenou rychlost, může ho to vynést,“ řekl starosta.

Na stavu mostu se negativně podepisuje i provoz. „Také se nám často stává, že po něm jezdí i těžce naložená auta s hlínou a nerespektují jeho nosnost, což stavu mostu také rozhodně neprospívá,“ dodal Heretík.

Stavba, na kterou však silničáři a hlavně řidiči netrpělivě čekají, je přeložka silnice z Bučovic směrem na Vyškov u Kojátek. „Už zhruba pět let je tam mostové provizorium, asi dvě stě metrů za ním je další most v špatném stavu. My plánujeme celou silnici napřímit a postavit dva úplně nové mosty, ale stále nám to brzdí problémy s pozemky,“ vysvětlil Gardelka.

Projektová dokumentace pro územní rozhodnutí je přitom už dlouhou dobu hotová. „Jsou tam nevypořádaná dědictví, takže jeden dědic je v Kanadě, jinde zase někomu patří pár metrů pozemku, na kterém chce spekulovat. Celá situace je tak zbytečně složitá a bojíme se, že stavba začne nejdřív v roce 2014, spíš ale ještě o rok později,“ myslí si Gardelka.

Napřímení silnice vyjde podle odhadů na šestašedesát milionů korun. „Peníze ale v tomto případě nejsou takový problém jako majetkoprávní vztahy. Počítáme totiž s tím, že se nám podaří získat dotaci z evropských zdrojů,“ dodal vedoucí silničářů.

Předpokládaný rok stavby, tedy 2015, potvrdil i starosta Kojátek Lubomír Pukl. „Lidé se ptají, kdy se s tím vůbec začne něco dělat, tak odpovídám to, co vím. Ačkoli se ta stavba nás jako obce v podstatě nijak nedotkne, určitě to povede ke zvýšení bezpečnosti, odstraní se současné nepřehledné zatáčky, takže to vítám. Ovšem kdy se povede zajistit všechny pozemky, kdo ví,“ podotkl Pukl.