Ten by podle představ radnice obkroužil náměstí a nechyběla by ani zastávka pro ty, co by si chtěli vystoupit a zajít třeba do cukrárny. „Kdybychom jen třicet procent z oněch dvou set tisíc lidí dostali do centra, tak to bude obrovský pokrok. Městu by to velmi prospělo, znamenalo by to i změnu skladby obchodů,“ je přesvědčený místostarosta Josef Kachlík.

Trhy ve Vyškově. Ilustrační foto.
Tradiční trhy se vrací na vyškovské náměstí. Poprvé je pořádá město

Souhlasí s ním majitel cukrárny na náměstí Michal Doubek. „Běžně se sem turista nedostane. V zoo sedne do vláčku, projede Vyškovem do dinoparku, pak se vrátí, nasedne do auta a odjede pryč. Pokud ho do centra doveze vláček, tak už se podívá, kde je třeba zahrádka s posezením,“ podotkl Doubek.

Chtějí být atraktivnější
Blansko chce nové rozcestníky a turistické mapy.
V Břeclavi pro návštěvníky opraví jižní křídlo zámku, kde vznikne expozice národopisné oblasti Podluží.
Hodonín připravuje koncepci cestovního ruchu.
Vyškov chce do centra vozit turisty dinovláčkem.
Znojmo bude lákat třeba na novou Galerii vín

Letos chce vedení města zajistit nezbytné přípravy. Fungovat má novinka od příštího roku. Už letos ale k zooparku nechá radnice umístit dřevěný stánek informačního centra. „Naším úkolem je turisty ve městě a okolí zdržet. Ve stánku proto budeme odkazovat na další turisticky atraktivní místa. Například letecké muzeum, koupaliště nebo památky a také na blízké okolí jako je Moravský kras nebo Chřiby,“ nastínil Kachlík.

Podobný problém jako ve Vyškově trápí i radní v Břeclavi. „Jsme na okraji Lednicko-valtického areálu, turisté si tak většinou vybírají k návštěvě Lednici a Valtice a k nám už se jich dostane málo. Chceme je přilákat, i když nemáme tolik památek. Už před několika lety jsme otevřeli vyhlídkovou věž zámku v Břeclavi a na letošní rok chystáme velkou investici do zámku, kde chceme opravit jižní křídlo. Do něj umístíme expozici týkající se naší národopisné oblasti Podluží,“ přiblížil břeclavský místostarosta Richard Zemánek.

Dobrovolní hasiči z Velešovic pořádaji v obci například masopust.
Hasiči ve Velešovicích pracují s mladými. Stojí za kulturou i charitou ve vsi

Jak dodal, město je ale závislé především na velkých akcích. Jedná se například o otevírání a zavírání Lichtenštejnských stezek, krojový festival Setkání přátel jižní Moravy, Slavnosti rajčat a podzimní Svatováclavské slavnosti.

Turisticky atraktivnější chce být i Blansko. To pracuje na novém informačním systému. „Od loňska máme nové logo a jednotný vizuální styl. Informační systém v novém designu chceme víc zaměřit na turisty a turistické cíle. Na významných místech tak přibudou rozcestníky i turistické mapy, aby lidé věděli, co a kde v Blansku hledat,“ přiblížila vedoucí informační kanceláře Martina Hejčová.

Jak poukázala, důležitá je i prezentace na webu. „V současné době se pozornost turistů nejdřív upírá na internet, většinou už vědí co chtějí v dané oblasti najít. I proto musí prezentace na internetu zaujmout,“ vysvětlila.

Údaje o tom, jaká je turistická návštěvnost jednotlivých okresních měst jihu Moravy, Český statistický úřad nevede. „Co se ale týká okresních měst, ta turisticky až tak atraktivní nebývají,“ uvedl mluvčí centrály cestovního ruchu jižní Moravy Pavel Růžička. Podle něj výjimku tvoří například Znojmo.

Ilustrační foto
V Nemochovicích opraví hřbitovní márnici

To kromě památek zve v letošní sezoně i na řadu novinek. Tento týden otevřela radnice Expozici pivovarnictví v Hradní ulici, která je nově otevřena po celý rok.

Další novinkou jsou pivní lázně. Otevřela je soukromá společnost ve spolupráci s městem přímo naproti radnici. Lákavé novinky vznikají také blízko románské rotundy svaté Kateřiny. „Dominantou v nové nabídce pro turisty bude Galerie vín, kterou plánuje ještě před Znojemským historickým vinobraním otevřít společnost Vinotrh a také nová pivovarská restaurace. Obojí bude v areálu bývalého pivovaru v sousedství Expozice pivovarnictví,“ přiblížil starosta Znojma Jan Grois.

Zatraktivnit se pro turisty se chce také Hodonín. Konkrétní návrhy si nechá zpracovat v koncepci cestovního ruchu. Představitelé radnice už za sebou mají workshop, kde se seznámili mimo jiné s tím, jak město vidí samotní turisté. „Vloni v létě agentura zajistila dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 294 návštěvníků města. Šestadvacet procent z nich přijelo kvůli návštěvě památek. Ostatní pak přitáhly lázně, turistika nebo sportovní vyžití. Za nejatraktivnější místo označili zoo, budovu radnice, lázně a řeku Moravu,“ uvedla mluvčí města Petra Kotásková.

Kdy bude koncepce hotová, nicméně zatím nedokázala odhadnout.