„V současné době je největší zájem o desetidenní dovolenou za cenu týdenní, a když už lidé někam letí, tak většinou žádají all inclusive. I přes tento posun se však dá říct, že na dovolené spíš šetří. Rádi by výborný hotel, ale za málo peněz. Mnoho z nich vezme ten úplně poslední hotel, co zbude, jen aby ušetřili," nastínila specialistka prodeje zájezdů z cestovní kanceláře, která prodává zájezdy i na Vyškovsku, Patricie Kolenčáková.

I v dalších kancelářích regionu potvrzují, že lidé jsou ochotní připlatit si, aby se nemuseli na dovolené vůbec starat o jídlo ani pití. „V minulosti vedly polopenze, nyní dají o pár tisíc víc a spíš si objednají právě all inclusive," potvrdila Michaela Šopfová ze slavkovské cestovky.

Podle jednatelky jedné z cestovních kanceláří na vyškovském Masarykově náměstí Gabriely Horákové je ale velký rozdíl mezi tím, o co je zájem, a tím, co si lidé ve skutečnosti koupí. „Co se týká autobusových zájezdů, stále vede Chorvatsko. U leteckých hraje prim Řecko a Turecko, kam v poslední době míří opravdu hodně lidí. Leteckých spojů obecně dost přibylo, a tak se tímto způsobem cestuje víc než dřív. Výhodou jsou i odlety z Brna. Navíc i konečná cena není o mnoho větší než v případě autobusové nebo osobní dopravy," zmínila Horáková.

Větší počet prodaných leteckých zájezdů pozoruje i Kolenčáková. „Pokud to lidem umožní finanční situace, rozhodnou se pro letecký zájezd. Dnes už nevyjde ani tolik dráž, než kdyby cestovali autem. Navíc hodně napomáhá fakt, že se většinou létá z Brna," doplnila Kolenčáková.

To potvrzují i zákazníci. „Rozhodně jde o pohodlnější způsob cestování. Na místě je člověk mnohem dřív a navíc odpočatý, ne rozlámaný po dlouhé cestě autobusem," řekla třeba Veronika Vorlová.

Stále se však najde množství lidí, kteří jezdí vlastním autem a vozí si s sebou i zásoby jídla. „I dnes jezdí mnoho klientů do Chorvatska nebo Itálie, kde si často přímo vaří a zásoby si vozí z domu," poznamenala Kolenčáková.

V případě exotických dovolených, které platí za nejdražší, ovšem žádný posun nenastal. „Exotika se ve Vyškově prodává málo. Sice se najdou zákazníci, kteří chtějí tento typ dovolené, ale obecně je jich méně. Ceny zájezdů jsou totiž opravdu vysoké. Navíc jejich sezona je až v zimě, takže v tuto chvíli nevíme, jaká bude poptávka," uvedla Horáková.

O co naopak zájem je, jsou možná překvapivě poznávací zájezdy. „Těch prodáváme celkem dost. A nelze říci, že se jedná pouze o starší generaci. Čím dál víc prodáváme tento typ zájezdu i mladším lidem," podotkla Horáková.

JAN JURÁK