Adaptace dětí na život v nové zemi je záležitost prvních měsíců. Souvisí s tím také zajištění volnočasových aktivit. Školy i úřady tak mají na přípravu více času. „Potřebujeme zejména řešení vybavení, protože i když má škola volnou kapacitu, neznamená to, že má volné lavice ve třídách. Výzvou je také stravování těchto žáků a jazyková bariéra. Ideálním řešením je přijetí ukrajinsky mluvícího učitele, kterého ale musí někdo zaplatit,“ pokračoval Sochor.

Zmínil také nezbytnost vhodných učebnic při dlouhodobém vzdělání nových žáků. Čeká ho ale stejně jako ředitele všech škol a školek ve městě schůzka se zástupci radnice. „Vzhledem k tomu, že tento týden byly jarní prázdniny, většina ředitelů čerpala dovolenou. Schůzku plánujeme na úterý ráno, kdy si vše objasníme a dohodneme se na společném postupu,“ potvrdila v pátek vyškovská místostarostka Karin Šulcová.

Zatím dávají najevo vůli k podpoře uprchlíků. „Víme, že to je potřeba. Jednotlivé žáky do tříd základní školy můžeme přijmout třeba hned, zatímco další pak určitě později. Důležité ale je, aby v tom školám někdo pomohl finančně, limitem zaměstnanců, organizačně nebo metodicky,“ dodal Sochor.

Zásadní bude zpřesnění instrukcí ze strany ministerstva. „Nezodpovězených otázek je mnoho, přesto věřím, že vzdělávání ukrajinských dětí díky profesionalitě našich ředitelů a zaměstnanců škol zvládneme tak, aby bylo co nejefektivnější,“ doplnila Šulcová.

V odlišné pozici je třeba Mateřská škola, základní škola a střední škola Vyškov, kterou zřizuje kraj. „Hledáme inspiraci, jak s takovými žáky v počátečním období po příchodu pracovat. Jsme škola pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a problematika začleňování je nám blízká. Ve škole máme volnou kapacitu zejména pro jedince s lehkým mentálním postižením. Zatím ale nemáme zprávy, že by mohl nějaký přijít,“ komentovala ředitelka Jana Vágnerová.