„Dřív existoval limit. Podnikatel, který si koupil drahý vůz, si ho mohl nechat daňově odepsat jen do částky milion a pět set tisíc korun. To už teď neplatí. Budoucí majitelé tak mají větší motivaci pořizovat si luxusní auta,“ řekl odborník z prostějovské účetní firmy Milan Novotný.

Podle prodejce Martina Vrbíka z vyškovské prodejny Auto-Pytela se ovšem zatím nic takového ve Vyškově neprojevuje. „Dost také pochybuji, že by změna odepisování daní mohla ovlivnit chování podnikatelů. Rozhodující jsou zdroje na nákup. Pokud je lidé mají, auto si koupí i bez daňových úlev,“ myslí si.

Ten také zdůrazňuje, že cena je důležitější pro ty, kteří si pořizují levnější modely. Těch se však změna nedotkne. „Motivace bohatších podnikatelů zůstane stejná. Takže ani neočekávám, že z dlouhodobějšího pohledu se bude situace vyvíjet jinak,“ řekl Vrbík.

Podobně vidí situaci vedoucí prodeje podniku Auto - Bayer ve Slavkově u Brna Roman Konečný. „Podnikatelé už dřív věděli, jak si poradit s daňovými odpisy. Koupili si auto pro osobní účely. Vykázali ho ale jako užitkové a to mohli zahrnout do nákladů v plné hodnotě,“ vysvětlil vedoucí.

Ten také upozornil, že na druhé straně se zpřísnily podmínky poskytování úvěrů. „Pokud příslušný násobek celkové hodnoty úvěrů a půjček přesáhne kapitál společnosti, nemůže se podnikatel víc zadlužovat. Tím se zmenšuje počet lidí, kteří nové možnosti využijí,“ řekl vedoucí.

Podle něj větší zájem o nákup byl na konci roku. Součástí změn totiž byla úprava délky doby odepisování aut. „Teď to trvá déle. Lidé si proto pořídili vozy tak, aby se na ně vztahovaly výhodnější podmínky. Část si přitom uzavřela smlouvu dokonce na auto, které ještě nikdo ani nevyrobil,“ popsal Konečný.

Další faktor, který ovlivňuje prodej aut, je operativní leasing. „Kromě daňových výhod přináší podnikatelům další přínos. Pokud si ho dohodne ve smlouvě, nemusí se o nic starat. Má zajištěný také servis. Nemusí dokonce ani zaměstnávat lidi, kteří by o vozový park pečovali,“ naznačil nový trend vedoucí.