Vyškovská radnice hned po spuštění prací na svůj web umístila upozornění, že silnice druhé třídy nepatří městu, ale kraji, a že investorem akce je Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. „Opravu s námi nikdo nekonzultoval. Dozvěděli jsme se o zásazích prakticky v den, kdy se začalo," prohlásil vyškovský starosta Karel Goldemund.

Za rekonstrukcí silnice z jara a léta 2011 stála coby zhotovitel společnost Skanska. „Cementoasfaltový povrch průtahu Vyškovem, který jsme pokládali před několika lety, vykázal v důsledku velkého zatížení známky poškození. Vady jsme po dohodě s investorem nyní odstranili v rámci standardního reklamačního řízení," potvrdil mluvčí společnosti Ondřej Svatoň.

PŘETÍŽENÍ PRŮTAHU

Úsek kvůli vyjetým kolejím silničáři vyhodnotili jako havarijní. „Příčinou bylo přetížení průtahu extrémně těžkou dopravou. Dnes je složení dopravy takové, jaké je. Silnice v době, kdy byly stavěné, byly připravené na úplně jinou zátěž," podotkl vedoucí technickosprávního úseku vyškovských silničářů Jan Olejníček.

2miliony sedm set tisíc korun. Na tolik peněz odhadují silničáři opravu nejhorších poruch na trase mezi Dědicemi a Vyškovem. Na jejich zaplacení se má podílet i Metrostav. Nesouvisí tedy se zásahy, které probíhaly v uplynulých dnech na průtahu.

Upozornil, že cílem pět let starých zásahů bylo odstranit běžné opotřebení. Tehdy dělníci měnili horní obrusnou vrstvu a podkladní vrstvu pod ní. „Zkoušky akreditovaných laboratoří nyní ukázaly, že poruchy nemají příčinu pouze v těch vrstvách, které zhotovitel prováděl, ale i v případě další vrstvy pod nimi, která tehdy nijak řešená nebyla," upřesnil vedoucí.

Přístup firmy Skanska proto ocenil. „Nechali jsme udělat projektovou dokumentaci a o náklady jsme se podělili. Činí necelé tři miliony korun," vyčíslil Olejníček.

V těchto dnech má přibýt vodorovné značení. U něj je rozhodující počasí. „Čekáme, že se lehce oteplí. Potřebujeme dosáhnout teploty, abychom mohli značení položit. V opačném případě by se oloupalo," upozornil Olejníček.

Vedení města podle starosty vítá, že se úsek opravil. Výtky ale má. „Určitě se totiž dalo s opravami pokračovat také na Havlíčkovu ulici i směrem k Sochorce," naznačil Goldemund.

Vyškovský průtah má nicméně podle Olejníčkových slov nadstandardní záruku: deset let. „Takže je pořád v záruce. Sledujeme je, a pokud se vyskytnou další závady, budeme je reklamovat. Koleje se objevují také jinde, zatím jsou nicméně v toleranci, kdy provozu v tuto chvíli nevadí," poznamenal Olejníček.

Podle silničářů se dočká i Havlíčkova ulice a Dědice. Jenže až příští rok. Tam se nejvíc projevil nápor těžkých aut, která denně vozila z Opatovic beton na opravu dálnice. Silničáři poškození řešili jak se zhotovitelem prací, tedy firmou Metrostav, tak s jejich zadavatelem, Ředitelstvím silnic a dálnic. Právě Metrostav, jak už redakce Vyškovského deníku Rovnost informovala, se na odstranění škod bude finančně podílet.