„Nepamatuji si tam žádnou vážnou nehodu. Pak je tam sedmdesátka a přechod až dál, tak tedy nevím, co tím vlastně řeší,“ divil se třeba Tomáš Hübscht.

Radar je v úseku od počátku umístěný jako preventivní opatření. „Překračování povolené padesátikilometrové rychlosti ve směru od Brna bylo tak razantní, že to ohrožovalo místní obyvatele bydlící v již tak složité lokalitě za protihlukovými stěnami. Podle nich již nezaznamenávají tak silné otřesy, nesnesitelný hluk a zvířený prach,“ uvedla mluvčí slavkovské radnice Veronika Slámová.

Situaci lidí v lokalitě navíc již polovině příštího roku zkomplikuje otevření prodejny řetězce Lidl v areálu bývalého cukrovaru v ulici Československé armády. „V současné době se měření ukazuje také jako velmi dobrý preventivní nástroj právě v souvislosti s novým obchodním centrem a tedy i zvýšeným pohybem chodců. Zejména proto o případném přemístění radaru neuvažujeme,“ zdůraznila mluvčí.

Půjčovna kol ČD, ilustrační foto.
Velký zájem o půjčení kol: za tři měsíce více zákazníků, než za loňskou sezonu

Na dodržení padesátky v úseku dohlížejí strážníci. „Také dopravní policisté provádí měření rychlosti v rámci výkonu služby a to vozidly vybavenými radary. Města, potažmo městské policie také měří rychlost, ale to je v jejich gesci. Takzvané úsekové měření je pak zcela v gesci měst, potažmo městských policií,“ vysvětlila policejní mluvčí Alice Musilová.

Počet aut, která překračují povolenou padesáti kilometrovou rychlost, se přitom podle zástupců Slavkova dramaticky snížil. „Významně ubylo i řidičů, kteří se dříve nebáli sešlápnout plyn nad sedmdesátku. Zatímco v roce 2017, což bylo rok po spuštění radaru, jsme evidovali zhruba sedm set přestupků za týden, nyní je to už asi 250,“ zdůraznila.

I tak si však mnozí řidiči s možnými následky hlavu nelámou. „Za měsíc zaznamenáme celkem asi tisícovku přestupků. Nejčastěji pokutujeme řidiče, kteří sešlápli plyn v rychlosti pětašedesáti až sedmdesáti kilometrů v hodině,“ popsala Slámová.

I přesto pochvaluje razantní snížení, které ovlivňuje více faktorů. „Připisujeme to na jedné straně k „rozkřiknutí“ informace, že zde radar měří, ale samozřejmě se na zpomalení provozu v posledních letech podepsaly i dopravní omezení souvisejícími s opravami silnice I/50, stavby křižovatky a podobně,“ prozradila mluvčí.

Ilustrační foto
Pro cestující po železnici začíná výluka. Vlaky nahradí autobusy

Před instalací samotného radaru se přitom před pěti lety v srpnu uskutečnilo kontrolní měření. „Tehdy se ukázalo, že více než devadesát procent řidičů nerespektuje povolenou padesátikilometrovou rychlost. Ve sledovaném týdnu dokonce projelo ulicí Československého kříže téměř sedm tisíc řidičů aut a kamionů sedmdesátikilometrovou a vyšší rychlostí,“ dodala Slámová. Současné údaje tak znamenají oproti minulosti velký posun.

Úsekovému měření se věnují od loňska také vyškovští strážníci v brněnské ulici. „Má tam význam z hlediska zklidnění dopravy, množství přestupků totiž postupně klesá a například za měsíc září jich bylo 232. K překročení rychlosti dochází většinou do dvaceti kilometrů v hodině, tehdy překročení znamená pokutu pro provozovatele auta patnáct set korun. Lidé, kteří v lokalitě bydlí, kvitují, že se situace zklidnila,“ potvrdil mluvčí Vyškova Michal Kočí.