To se týká například Letonic. „Pochopitelně z toho nemáme radost. Já i starostky z Dražovic a Komořan jsme se pokoušeli vyjednat méně radikální opatření, ale musíme se nakonec smířit s tím, že jiné řešení neexistuje. Počítáme tedy s tím, že situace s průjezdem kamionů, které ničí silnici a roky znepříjemňují život lidem, co u ní bydlí, se dočasně ještě zhorší. Nedokážu ovšem odhadnout, jak moc," pokrčil rameny starosta Letonic Jiří Skokan.

Uzavírku si vyžádala závěrečná část rekonstrukce celé silnice z Rousínova do Tučap. Velká akce za desítky milionů, z nichž podstatná část jde z Evropské unie, je v běhu bezmála rok, vyjma zimní přestávky. Skončit má 30. září.

A do té doby potrvá i uzavření čtyři sta padesátimetrového úseku silnice v Komořanech. „Možné je pouze úplné vyloučení provozu. V místě budeme kompletně vyměňovat všechny konstrukční vrstvy vozovky, což není možné dělat po polovinách cesty," vysvětlil vedoucí technicko-správního úseku vyškovských cestářů Jan Olejníček.

To zdůraznila i starostka Komořan Marie Šimáčková. „Úsek cesty v obci je v havarijním stavu a jde asi o nejhorší část celé opravované silnice, takže tohle opatření je nevyhnutelné. Reakce obyvatel jsou pochopitelně různé. Ale každý o tom věděl dostatečně dopředu, vždyť samotný projekt se připravoval čtyři roky," připomněla starostka.

Vyškovský městský úřad stanovil různé objízdné trasy pro nákladní a osobní dopravu v obou směrech. Osobní auta jedoucí směrem na Rousínov se úseku vyhnou po místní komunikaci v Komořanech, ve směru na Vyškov pak budou jezdit přes Habrovany, Nemojany a Luleč. Nákladní auta mimo dopravní obsluhy budou obousměrně odkloněná přes Nesovice, Bučovice a Slavkov u Brna, jezdit ale budou i přes zmíněné Letonice a Dražovice.

V Habrovanech kromě toho mají dočasně vzniknout semafory, které budou řídit dopravu v místě zúžení. „Ještě se tak ovšem nestalo. Byli jsme domluvení na výměně zrcadla a instalaci semaforů, došlo zatím ale jen k prvnímu. O objížďce jsme byli informovaní, ale ne zcela dostatečně dopředu," upozornil starosta Habrovan Radoslav Dvořáček.

Podle něj by to bylo potřeba alespoň tři měsíce dopředu. „Abychom jednoduše měli čas podniknout potřebná opatření. Nicméně zatím u nás zvýšenou dopravní zátěž nepozorujeme," zmínil Dvořáček.

Obě komořanské křižovatky, mezi nimiž se bude silnice spravovat, budou průjezdné. To oceňuje třeba obyvatel vesnice František Baldík. „Informovaní jsme byli dostatečně dopředu rozhlasem a na úřední desce, takže si každý mohl zjistit, co to pro něj bude znamenat. Mě se to naštěstí moc nedotkne. Do Vyškova do nemocnice se díky průjezdné křižovatce dostanu a to je pro mě hlavní," zmínil muž.

Naopak uzavírka zasáhne do podnikání Jaroslavu Skřivánkovi, který má v Komořanech právě v místě omezení autoservis. „Budu si muset vzít takovou nucenou dovolenou. Ale neberu to nijak katastrofálně, s takovými věcmi člověk holt nic nenadělá," usmál se autoopravář.

Zároveň ale vyjádřil obavy, jak dlouho opravená silnice vydrží v dobrém stavu. „Pokud se na ni budou dál pouštět kamiony, za dva tři roky to bude vypadat podobně, jak to vypadalo donedávna. Už teď je to třeba vidět v Tučapech, kde je silnice opravená od minulého roku a už jsou na ní znovu vyjeté koleje. Zatím to není příliš poznat, ale když se člověk podívá zblízka, jednoduše si toho všimne. Takhle by silnice půl roku po rekonstrukci vypadat neměla a můžou za to právě jen náklaďáky," poukázal Skřivánek.