Bulharsko, Berlín, tyrkysové pobřeží v Turecku, Transylvánie v Rumunsku a jižní Morava. To je klub pěti vyvolených míst světa, kam mají Američané vyrazit za levnou, ale přitom hezkou dovolenou. Tento žebříček zveřejnily americké celostátní noviny USA Today. Autoři článku informují v souvislosti s jižní Moravou o krásných vinařských vesničkách a bohaté historii. Přirovnávají region k francouzské Provance.

„USA Today jsou seriózní celoamerické noviny. Jsou na letištích i ve světových hotelích. I proto je čtou hlavně lidé, kteří cestují. Článek o jižní Moravě je dobrá reklama. Přečtou si ho lidé, u kterých je šance, že přijedou,“ uvedl nezávislý novinář Miloš Čermák, který se zajímá o zahraniční média.

Reklamu za Atlantikem vítá i Libuše Vlachová z jihomoravské Centrály cestovního ruchu. A připouští, že může mít na Američany při výběru dovolené vliv. „Jsou na patnáctém místě z národností, které na jižní Moravu přijíždí. V průměru se tu zdrží asi dva dny a cestují hlavně za vínem a historií, která je tu hodně stará a nahuštěná na malém prostoru,“ řekla Vlachová.

Podle statistik Asociace cestovních kanceláří České republiky přijelo na jižní Moravu ročně okolo osmi tisíc Američanů. „Nejvíce jich přijíždí v září, nejméně v prosinci,“ upřesnil mluvčí asociace Jan Papež.Mezi největší klady jihomoravského regionu patří přátelskost místních lidí.
Milují pohostinnost a rodinné tradice

Američané jsou jihomoravskou pohostinností nadšeni. Potvrzuje to Marie Zouharová, která je ve svém sklípku hostí už od roku 1992. „Vždycky se jim líbilo, že tady rodiny drží dlouho pohromadě,“ doplnila Zouharová. Podle ní jezdí většinou menší skupiny. „Nejčastěji cestují tak desetičlenné skupiny,“ potvrdil Radim Král z cestovní kanceláře OK Tours přivážející zahraniční turisty do České republiky.

Zatímco organizovaný způsob turistiky vyhledávají především starší Američané, mladí cestují na vlastní pěst nebo se zúčastní programu Greenways – cestování po vinařských stezkách. „V Americe je pojem Greenways mnohem známější než u nás, pro lidi je to turistické lákadlo. Zajímá je vinařská tradice, cyklistické stezky a památky podél stezky Greenway Praha-Vídeň,“ poznamenala Zuzana Taušová z Nadace Partnerství, které se na tomto projektu podílí.

„Líbí se mi bohatá historie a architektura. I na víno jsem se moc těšil. I když ho normálně moc nepiji,“ popsal své zážitky z jižní Moravy například Xander Scott z Marylandu v USA.

Pochvalný článek o jihu Moravy oceňuje i hejtman Stanislav Juránek. „Taková zpráva je dobrá reklama,“ uvedl Juránek. Vzpomněl si také, že jedni z prvních Američanů, kteří mohli porovnat rozdíl mezi cenami v Brně a Praze, byli dřívější američtí velvyslanci. Ti totiž kvůli mlze nemohli přistát v Praze, a tak doletěli až do Brna.

KATEŘINA SLÁMOVÁ, BARBORA FIALOVÁ


Více v pátečním vydání Vyškovského deníku.