Motorkáři totiž často nedbají na předepsanou rychlost a obcí projíždějí výrazně rychleji. „Byl jsem prvním, kdo se proti nim ozval. Pod kopcem to rozpálí a je jim jedno, jak rychle jedou. Bojím se pustit malou dceru hrát si na ulici, stále ji musím mít na očích. Do ulice bych klidně nechal umístit zpomalovací retardéry a omezil rychlost na třicet kilometrů za hodinu," myslí si Vážaňan Pavel Piše, který v ulici směřující k dráze bydlí se svou rodinou.

Piše není jediný, koho motorkáři trápí. „Neměli by tudy jezdit. To, že nedodržují předepsanou rychlost, je obecně známý fakt," podotkl k problému například Vážaňan Petr Smejsík.

Nespokojenost obyvatel potvrdil i vážanský starosta Josef Hloužek. „Nikdo zatím oficiálně nepodal písemnou stížnost, ale ústní stížnosti od lidí z horní ulice slýcháme často. Navíc když se někdy lidé proti řidičům ozvou, dočkají se často jen vulgarit," upozornil Hloužek.

Motorkáři se přitom k dráze můžou dostat jinudy než centrem obce. „Nad vesnicí je zpevněná cesta vedoucí přímo k dráze, kterou můžou bez problémů využívat. Dřív tam bývala i směrovka na dráhu, tu bohužel někdo zničil. Motorkáři o této cestě vědí, proč tudy nejezdí, to nevím," pokrčil rameny Hloužek.

Všechny stroje ovšem na zmíněnou cestu nemůžou. „Odbor dopravy ve Slavkově u Brna vyhověl naší žádosti o umístění značky omezující váhu stroje na devět tun. Těžší stroje si od nás musejí vyžádat povolení. Týká se to hlavně místních zemědělců, pro které je výjimka vytvořená," informoval Hloužek o chystaném omezení, které zabrání hlavně průjezdu kamionů s hlínou, které k dráze jezdívají.

Přestože si lidé na motorkáře stěžují, ne všichni volí cestu obcí. „Na vážanskou dráhu jsem jezdila vždy buď od nedalekých Nížkovic, nebo přes Vážany. Brala jsem to ale vedlejší cestou u zahrádek, bohužel to tam bývalo většinou hodně zablácené," podotkla bývalá motokrosová závodnice Jana Bártová.

Obyvatelům však nevadí jen nedodržování přiměřené rychlosti v obci, ale také hluk, který musejí snášet. Opatření, která měla hluk zmírnit, nejsou dost účinná, a to i kvůli chování motorkářů. „Místo toho, aby jezdili za závětrnou stěnou od Nížkovic, tak jezdí po ní. Podobně dopadla i protihluková bariéra, ze které se stal pro jeden závod nejvyšší skokánek dráhy," potvrdil nesprávné užívání hlukových zábran starosta Hloužek.

Přibližně před dvěma měsíci byla podle něj na motokrosové dráze rozsáhlá kontrola z inspektorátu životního prostředí, dopravy a stavebního úřadu. „Výsledky však zatím úřady nezveřejnily. Jsme velmi zvědaví," dodal starosta.

MARTINA JAROŠOVÁ