Jejich společným rysem je nevšednost. Lidé si jich všimnou na první pohled. Některá jsou nepřehlédnutelná svou velikostí, u jiných můžou obdivovat složitou konstrukci. Další se od ostatních jízdních kol liší pouze charakterem jízdy, kterou na něm odvážlivec zkusí. „Vysoká kola jsem si pojmenoval Vemblod nebo Žirafa, naopak nejmenší je Spermia. Mám i kolo v kole nebo bicykl s otočným řízením. Ten je ale zrovna jedním z mála, který mi k srdci moc nepřirostl," přiznává tvůrce kol.

Zehnal má ve své sbírce jednatřicet kol, některá se od sebe liší pouze barvou. Druhů tak vlastní mnohem méně, celkem sedmnáct. „Nápady na další kola mám v hlavě, jen nevím, jestli budu mít dost času je uskutečnit. Co je na světě synek, trávím v dílně mnohem méně času než dřív. Už jen asi pět hodin týdně," tvrdí muž z Hrušek.

Své první zvláštní kolo si Zehnal postavil v sedmé třídě. „Jednalo se tehdy o klasické dvojkolo," vzpomíná konstruktér. Od té doby se ho koníček drží. „Hodně lidí se mě už ptalo, proč kola neprodávám, že by z toho mohl být dobrý byznys. Jenže já nechci. Raději s nimi objedu veškeré neckyády, lávky přes vodu nebo cyklozávody v celé České republice a lidem kola na vyzkoušení zapůjčím. Někdy mě mají za blázna, že jedu například do Ostravy za pár kaček nebo za oběd, ale mě to prostě baví," usmívá se Zehnal.

Konečná podoba jednoho druhu kola není ale rozhodně na chvíli. „Třeba současné klasické dvojkolo, které mám v garáži, pochází ze čtvrté nebo páté generace. Při jakémkoli problému musím kolo konstrukčně předělat a doladit," podotýká nadšenec Zehnal.

Veškerá kola skládá sám z použitého materiálu, který mu většinou dají jeho známí. On jim na oplátku přijede půjčit kola například na dětský den.

Stejně zapáleného člověka do konstrukce zábavných kol prý Zehnal nenašel, ale možná po něm jeho vášeň převezme malý syn. „Ten už ve svém věku dokáže rozpoznat a vyjmenovat všechny druhy mých kol," hrdě přikyvuje konstruktér.

Jedním z nejoblíbenějších jízdních kol nadšence je v poslední době kolo v kole. „Bicykl je zde orámovaný kruhem. Když za jízdy řidič prudce zabrzdí přední brzdou, obvykle přeletí přes řídítka. Díky připevněné obruči se kolo otočí kolem své osy a vrátí se zpět, poté může cyklista nerušeně pokračovat v jízdě," vysvětluje Zehnal.

Jezdí na všech

Ne na všech kolech se ale dá jezdit pohodlně a dlouhodobě. Zehnal se za rok na každém z nich sveze, i když jen třeba pro ukázku pro diváky, že jsou všechna jeho kola opravdu pojízdná.

Ani úrazy na kolech se mu nevyhýbají, jde však jen o odřeniny nebo modřiny. Majitel je půjčuje jen na vlastní nebezpečí, přesto se najde hodně odvážných, kteří si jejich vyzkoušení nenechají ujít. „Myslel jsem si, že si je ode mě bude půjčovat víc kluků než holek. Můžu ale z vlastní zkušenosti říct, že to vychází nastejno. Ani věk zájemců se nedá jasně určit. Kola jsou zábavou mnoha generací," říká přesvědčivě hrušecký konstruktér.

Nejbližší akcí, na které autor zajímavých kol předvede své výtvory, je hrušecká neckyáda. Ta se bude konat už v sobotu 21. července.

MARTINA JAROŠOVÁ