„Vraků evidujeme asi padesát ročně. Po dohodě je majitelé často odklidí. Za tři roky jsme zaznamenali devět vozidel, která si nikdo nevyzvednul. Složitý je postup, když je vozidlo bez státní poznávací značky a navíc ho nikdo z okolí nepoznává. Máme proto přesná pravidla, jak v určitých situacích postupovat,“ informoval velitel Městské policie Vyškov Petr Sedláček.

Víc než autovraky ale trápí strážníky nepozorní řidiči. „Problémem je blokové čištění, kdy řidiči nesledují datum a nechají auto stát na silnici. To řešíme jako přestupek. Někdy ale narazíme na vrak nebo nás na něj upozorní lidé. Tento případ potom předáme odboru dopravy,“ doplnil Sedláček.

To potvrdil i ředitel městské společnosti Vyškovské služby David Olejníček. „Jedná se spíš o zapomnětlivé řidiče, kteří si na čištění ale časem zvyknou. Když se chce však někdo levně zbavit auta, tak ho může kdekoliv na komunikaci odstavit,“ poznamenal Olejníček.

Další desítku odstavených aut na Vyškovsku zaznamenal bučovický dopravní odbor. Řidiči je nechají stát, kde je napadne. „Za loňský rok jsme našli jedenáct autovraků. Většinou se jednalo o osobní vozidla. Vždy se nám podařilo dohledat majitele,“ informoval vedoucí bučovického odboru dopravy Zdeněk Kolaja. V Bučovicích si už podle jeho slov na problémy s autovraky dávají pozor. Největší zátah na majitele odstavených vraků město podniklo v roce 2004. Od té doby už podle vedoucího odboru dopravy Kolaji počet odstavených aut ve městě klesá.

Problémy s překážejícími nepojízdnými auty nemají ve Slavkově u Brna. „Opuštěná vozidla se tu objevují jen zřídka. Jedná se asi o čtyři případy za rok. Zpravidla jsou na veřejných parkovištích. Doposud jsme vždy nalezli vlastníka vozidla, který auto po doručené výzvě sám odstranil,“ zjistila vedoucí slavkovského odboru dopravy Dagmar Janebová.

Ta také upřesnila, které vozidlo úřady oficiálně považovují za vrak. „Autovrakem je každé motorové vozidlo, které je technicky nezpůsobilé a bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu nebo třeba poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou právním předpisem,“ zmínila Janebová.

A jak vlastně úřady při objevení autovraku postupují? „Zpravidla městská policie nebo obyvatel, ale tato situace se u nás ještě nestala, oznámí odboru dopravy nalezení odstaveného auta. My pak posoudíme, zda se jedná opravdu o vrak,“ uvedla Janebová.

Poté se odbor dopravy snaží ve spolupráci s policií nalézt vlastníka vozidla. „Majitel musí po obdržení výzvy vrak do dvou měsíců odstranit. Když se vlastník nenajde, vyvěsí se výzva úřední desku. Pokud se ani tehdy majitel nedopátrá nebo nepřihlásí, musí město nechat vrak zlikvidovat samo,“ vysvětlila vedoucí.

Likvidace má svá pravidla. Ta vysvětlil majitel společností, která se touto činností zabývá, Petr Uhlíř. „Když chce někdo zlikvidovat vozidlo, tak musí přinést velký technický průkaz. My ověříme, že souhlasí všechny údaje. Auto se potom rozebere na jednotlivé součástky, až zbude jen železná konstrukce,“ vysvětlil Uhlíř.

Samotná likvidace automobilu majitele vůbec nic nestojí. „Lidé opravdu nic nezaplatí. Já vydělám tím, že mi zbude právě železo. Od měst ale dostávám vraky výjimečně. Je to pár kusů ročně,“ dodal Uhlíř.