To začne pořádat průzkumy restaurací v srpnu. „Už jsme je ve Vyškově v minulosti úspěšně dělali. Výsledky byly z velké části v pořádku a i tam, kde jsme našli nějaké nedostatky, došlo k nápravě," sdělila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Významnější pochybení pak sdružení předává dozorčím orgánům. „Jsme nestátní nezisková organizace, takže nemáme oprávnění vykonávat kontroly jako takové. Děláme průzkumy. Na jedné straně jde o prevenci, na té druhé pak o žádosti spotřebitelů, kteří se na nás obracejí," popsala předsedkyně.

Srpnové a zářijové průzkumy se zaměří zejména na tři věci. „Teď je období zmrzlin, takže se zaměříme na její prodejny. Sledujeme označení podniků, teplotu, ve které je uložená a hygienické podmínky. Zajímá nás ale i třeba chuť, konzistence a vzhled produktu. Mražená a balená zmrzlina se hodnotí zvlášť," vysvětlila Mazalová.

Druhým objektem zájmu sdružení je pivo. „Správný pivař se nenechá ošidit, nereklamovat podmíráka je pod jeho úroveň," myslí si předsedkyně. Průzkum si podle ní bude všímat i chování obsluhy, zejména s ohledem na vydávání účtenek při reklamaci. Neopomene zhodnotit i například bezpečnost dětských koutků nebo kvalitu v restauracích podávané kávy.

Pokuty za 14 tisíc

Standardní kontroly hygieniků za poslední dva měsíce na Vyškovsku navštívily přes čtyřicet stravovacích zařízení. „Z toho dvacet restaurací. V červnu jsme uložili pokuty za čtrnáct tisíc korun, v červenci jsme na Vyškovsku nepokutovali zatím nikoho," prozradil ředitel Krajské hygienické stanice v Brně Jan Mareček.

Pokuty se podle jeho slov obvykle pohybují ve výši maximálně několika tisíc korun. „Na místě pokutujeme jen mírná porušení zákona, závažnější případy pak vyžadují složitější proceduru," vysvětlil ředitel.

Hygienici už letos navštívili například restauraci ve vyškovském hotelu Selský dvůr. „Hlídají dodržování podmínek pro personál a potraviny. Kontrolují oblečení, skladování jídla, kvalitu surovin, jestli má personál dostatečné zázemí, třeba i jestli brigádnice připravující pokrmy nenosí prstýnky nebo nemají nagelované nehty," popsal majitel restaurace Michal Dědek.

Důkladnost kontrol podle něj nijak neklesá. „Letos u nás třeba navíc odebírali vzorek salátového dresingu," sdělil majitel. Starosti mu však kontroly hygieniků nedělají. „Už mají zaběhané postupy, dobře se s nimi spolupracuje. Vše jsme měli v pořádku," prohlásil Dědek.

Nepříjemné zkušenosti s nedodržením hygienických pravidel v restauraci má ale třeba Vyškovan Jiří Prokeš. „Že by mi bylo po obědě vyloženě špatně, tak to se snad ještě nestalo. Ale třeba vlasy v hlavním jídle nebo polévce vídávám velmi často. Považuji to opravdu za nechutné," zdůraznil zákazník. Ve Vyškově se přesto podle něj dá najíst dobře. „Myslím si, že třeba v Brně je to s hygienou horší," prohlásil Prokeš.

MICHAL CHMELA