Základ bude tvořit podle ředitele Kordisu Jiřího Horského linka xS2B. Autobus pojede z blanenské Svitavské ulice, přes železniční stanici Blansko do Brna, kde skončí na autobusovém nádraží Benešova. „Doplní ji linka z Blanska do brněnského Králova Pole a pro cestující z Moravského krasu prodloužíme linku 233, která běžně končila na blanenském autobusovém nádraží až do Králova Pole," zmínil.

Autobusy budou jezdit v častějších intervalech, než doposud jezdívaly vlaky. „Linka xS2B bude mít ve špičce desetiminutový interval, o víkendu nebo ve večerních hodinách třicetiminutový," nastínil Horský. Vlaky jezdívají každou půlhodinu, o víkendech jednou za hodinu.

Komplikovanější cestování na zkoušky do divadla v Brně čeká od prosince třeba Kláru Jelínkovou z Adamova na Blanensku. „Užívám si poslední dny jízdy vlakem a kochám se přírodou. Ve výluce už to bude horší. Při cestách na zkoušky budu muset počítat s delší cestou autobusem a více přestupy,“ řekla Deníku žena.

Jízda autobusem potrvá déle

Linka xS2B pojede napřímo z Blanska do Brna bez jakýchkoliv zastávek, některé autobusové linky ale obslouží všechny zastávky, kde zastavovaly osobní vlaky. „Například v Bílovicích budou zastavovat autobusy na náměstí, místo železniční stanice. Je v lepší docházkové vzdálenosti pro cestující. Některé zastaví i v horní části města," sdělil Horský.

Jízda autobusu z Blanska do Brna má trvat zhruba tři čtvrtě hodiny, u osobních vlaků trvala jízda pod půl hodiny.

Řada cestujících, kteří jezdí vlakem z Blanska přímo na hlavní brněnské nádraží má obavy, že za náhradní autobusovou dopravu zaplatí víc. Nově totiž budou projíždět pěti zónami místo původních čtyř. Na ně nyní stojí jednorázová jízdenka čtyřiatřicet korun. Na pět zón už dvaačtyřicet. „To se mi moc nelíbí. Proč bych měl při výluce, kterou jsem si nevymyslel, platit víc za náhradní autobus? Dočetl jsem se, že se to netýká lidí s předplatnými jízdenkami. Ale když jezdím do Brna nepravidelně a měsíční nebo čtvrtletní jízdenka se mi nevyplatí? Jak to bude, jsem se z informací Kordisu nedozvěděl,“ řekl muž z Blanska, který si nepřál zveřejnit své jméno. Redakce jej zná. S podobnými obavami se na Deník Rovnost obrátilo více lidí.

Podle mluvčího Kordisu Květoslava Havlíka však cestující na zmíněné trase při výluce za jízdenky víc nezaplatí. Pokud využijí přímou autobusovou linku označenou xS2B z Blanska s cílem na brněnském hlavním nádraží. „Pro tuto linku cestujícím bude jako dosud stále stačit jízdenka na čtyři zóny. Na cestě z Blanska na brněnské hlavní nádraží vystupují totiž až v zóně 100, jinde dřív nemohou,“ vysvětlil Havlík.

Bezproblémový průjezd

Představitelé Jihomoravského kraje se snažili zkoordinovat akce, aby byl průjezd autobusů bezproblémový. „Trochu potíž byla v obci Šebrov-Kateřina. Dělali tam čističku odpadních vod. Byla to akce obce, stavba se protáhla zhruba o dvacet dní, ale místo už je průjezdné. Nedovedu si představit, že by stavba pokračovala při výluce, to byl byl obrovský problém," řekl krajský radní pro dopravu a blanenský starosta Jiří Crha.

Podle něj bude v nadcházejících měsících doprava v Blansku komplikovaná kvůli vyššímu počtu autobusů i více těžké techniky, která bude na stavbu navážet materiál. Proto je rád za vznik okružních křižovatek u sportovního ostrova a druhého, jenž je součástí přemostění na Staré Blansko. První už je hotový, druhý stavbaři brzy dokončí.

Kompletní rekonstrukcí projde celý železniční úsek z brněnských Maloměřic do Blanska. Součástí bude rekonstrukce zastávek v Bílovicích a Babicích nad Svitavou, na nádraží v Adamově vznikne nové ostrovní nástupiště. „Součástí je i obnova většiny tunelů v tomto úseku," doplnil mluvčí Správy železnic Pavel Tesař.