Záměr řešení dopravy ve středu Vyškova nevzbudil emoce jen mezi lidmi, jednotní nejsou ani zastupitelé města. Některým vadí nejen zjednosměrnění Pivovarské ulice, ale i to, že radnice obyvatele o plánu neinformovala.

„Vadí mi, že nedošlo k žádnému veřejnému projednání. Vzpomínám, že se záměrem kácení ve Smetanových sadech jsme obyvatele seznámili. Tentokrát ale nedošlo k žádné diskuzi, a to se mi zdá trochu jako pohrdání lidmi. Úprava by přece měla sloužit zejména jim, takže by měli mít právo se k ní vyjádřit a sdělit svůj pohled na věc. Celá situace na mě působí, jako když fotbalový tým nevykazuje dobré výsledky a má málo diváků a místo toho, aby zlepšil svoji hru, rozhodne o tom, že rozšíří parkoviště před stadionem," poukázal vyškovský zastupitel Dalibor Valín.

Místostarosta města Břetislav Usnul však porovnání se Smetanovými sady odmítá. „Jsem ve funkci téměř rok a od té doby zachytávám jen signály týkající se uvolnění náměstí. Ani jednu reakci, že je současný stav v pořádku, jsem nezaznamenal. Situace nám k veřejnému projednávání tedy nedává ani žádný důvod a myslím, že nejde o záležitost, která to vyžaduje. Odlišnost od problematiky ve Smetanových sadech je jasná, u kácení jde totiž o nevratný proces. Dnes stojíme před jinou situací, kdy do ničeho výrazně neinvestujeme, náměstí je na změnu připravené a jde o akt, který můžeme kdykoliv přepracovat," nastínil Usnul.

Jednosměrná ulice

Valínovi se však nelíbí ani řešení dopravy ve vedlejší Pivovarské ulici. „V ní je navržený jednosměrný provoz. V současnosti z této části, která je v podstatě oddělená od náměstí, majitelé nemovitostí vyjíždějí normálně a nepotřebují užívat i cesty v centru. Teď budou muset všichni každý den objíždět celé náměstí, někteří i několikrát. Z toho plyne, že doprava se v místě navýší dejme tomu o dalších dvě stě aut. Toto vůbec nevidím jako něco, co by mělo pomoci rozvoji náměstí," obával se Valín.

Problémem podle něj bude i Sušilova ulice. „Tam zase zavedeme provoz v obou směrech a doprava bude hodně zhuštěná a obtížná," odtušil.

Obyvatelé Pivovarské ulice jeho slova potvrzují. „Mluvím nejen za sebe, ale i za mnoho dalších, když řeknu, že s řešením nejsem spokojený. Nejde jen o naši ulici, ale celé náměstí, absolutně se zavedením dopravy nesouhlasím. Bojím se, že u nás bude ještě větší binec než doposud," zdůraznil třeba Karel Žampach.

Podle zastupitele Jaroslava Kupky není důležité, jestli jde o dvě nebo dvě stě aut. „Všechna se objeví právě v krčku Sušilovy ulice a při tomto systému budou projíždět kolem radnice. Řidiči ani nebudou mít možnost vyjet třeba na Nádražní ulici. Proto bychom měli zvažovat, jestli Pivovarskou nenechat otevřenou pro oba směry. I proto bych rád navrhl, abychom se s věcí ještě seznámili a odložili rozhodnutí do zasedání příštího zastupitelstva," vznesl připomínku.

Řešení však podle Usnula není tak jednoduché. „Mám za sebou i několik jednání s policií. Věc jsem probíral s dopravními inženýry a ti mi sdělili, že buď bude náměstí otevřené a Pivovarská jednosměrná, nebo zavřené a obousměrná. Jiná možnost není, protože při výjezdu z ulice u budovy České správy sociálního zabezpečení není dostatečný rozhledový trojúhelník, zvlášť v létě, když je u přilehlé restaurace otevřená zahrádka. Momentálně je totiž náměstí v režimu pěší zóny a proto odtud výjezd policisté tolerují," upozornil.

Jde o pokus

Podle zastupitele Miloslava Brtníčka navíc nejde o nevratný proces. „Jde o pokus a je jen otázka času, jestli se podaří nebo nepodaří. Můžeme ale návrh odložit a třeba zadat firmě, aby vymyslela jinou variantu," nabízel Brtníček další možné řešení.

Jeho slova potvrdil i vedoucí dopravního odboru Petr Buchta. „Projednávali jsme různé varianty a vzešel z nich tento návrh, zdál se nám nejoptimálnější. Vůbec nic se nestane, když ho zkusíme zavést do praxe. A když zjistíme, že tam jezdí třeba těch dvě stě aut za den a že je to neúnosné, během čtvrt roku to změníme," naznačil Buchta.

I přes připomínky však zastupitelé návrh schválili. Opatření začne platit pravděpodobně od 1. dubna.