Zatímco oba úseky na Brněnsku mají termín dokončení stanovený na 11. prosinec, vlakové spoje na Vyškovsku měly začít jezdit od pondělního večera. Nebudou. „Co se týká samotných staveb, běží podle harmonogramu. Ve všech úsecích se jedná o dvojkolejnou trať, opravují se vždy obě koleje. Od pondělí budou sjízdné, ale musíme ještě zaktivovat přejezdové zabezpečovací zařízení. Montáž technologie přejezdů je totiž opožděná. A to z důvodu nedostatku materiálu," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Montáž má podle něj trvat do pátku 11. prosince. „Vzhledem k očekávanému zpoždění vlaků, kdy přes přejezdy budou moci jet jen krokem, budou rychlíky a spěšné vlaky nahrazené autobusy. Ve směru od Uherského Hradiště budou spěšné vlaky končit v Bučovicích. Osobní vlaky se pak budou otáčet ve Slavkově u Brna," doplnil Illiaš.

100 kilometrů v hodině budou moci jezdit vlaky po dokončení oprav tratě mezi Brnem a Nesovicemi. Je to o dvacet víc než před rekonstrukcí.

Od poloviny měsíce pak pojedou v plném rozsahu. „A to na všech třech úsecích," slíbil mluvčí. Do té doby bude ovšem od pondělí platit nový výlukový jízdní řád.

Z prodloužení výluky je nešťastná cestující Alena Lebedová. „Nějakou dobu jsem se v řádech orientovala, další týdny navíc mě netěší. Plné autobusy nemám ráda," řekla.

Nadšení nejsou třeba ani v Křenovicích. „Ale udělat se to musí. Taková oprava dlouho chyběla. Protáhnutí prací do půlky dalšího měsíce už vydržíme," podotkl starosta Křenovic Jaromír Konečný.

Nejvíc mu vadil souběh dalších oprav nejen tratí, ale i silnic. „S dvěma nádražími máme výhodu, horní bylo cestujícím k dispozici. Jenže pak nastal souběh výluk na tratích. Bylo to zrovna v době, kdy se ve velkém opravovaly úseky na dálnici D1 a na staré silnici na Vyškov. Vše mělo mimo jiné vliv na náhradní dopravu. Lidé jeli do Brna místo pětadvaceti minut hodinu," připomněl Konečný.

Objízdné trasy

Každý všední den usedá do náhradního autobusu i třeba Lucie Stejskalová z Křižanovic. Výluka jí paradoxně nevadí. „Vyhovuje mi víc. Autobus totiž jezdí o pět minut dřív, takže to do školy zvládám. Spolužáci z Nesovic to ale mají přesně naopak. Jim autobus přijíždí o pět minut později a nestíhají," popsala dívka.

Křenovičtí zpočátku bojovali i se značením objízdných tras. Ač jsou vedené mimo obec, řidiči si cestu přes ni i tak zkracovali. „Má to své dopady ve škodách na místních silnicích. Musíme si to se zhotovitelem vyříkat. Budeme požadovat, aby je uvedl do původního stavu," podotkl starosta.

Na druhou stranu oceňuje, že dělníci opraví nejen trať, ale součástí investice je mimo jiné i částečná oprava Dolního nádraží a perónu. „Nádraží se ještě dodělává. Budeme mít nové zastávkové přístřešky, částečně upravili i historickou nádražní budovu. Zvýšené jsou i peróny. Pokud budou jezdit odpovídající soupravy, bude nastupování bezbariérové," pochválil Konečný.

Rekonstrukce tratě si má podle plánů vyžádat bezmála 1,2 miliardy korun. Prodloužení termínu dokončení podle Illiaše nebude mít na cenu vliv. Na Vyškovsku vlaky nezastavují v osmi stanicích: v Křenovicích, ve Slavkově u Brna a dál v Hodějicích, Křižanovicích, Marefách, Bučovicích, Nevojicích a Nesovicích.