Vlaky v rámci Vyškovska nezastaví na dolním nádraží v Křenovicích, ve Slavkově u Brna a dál v Hodějicích, Křižanovicích, Marefách, Bučovicích, Nevojicích a Nesovicích. „K opravám, které zahájí Správa železniční dopravní cesty, se později přidají i stavební práce na trati v úseku Brno-Černovice až Blažovice. České dráhy tudíž přistoupily k úplnému vyloučení jízd vlaků na trati 340 v úseku od hlavního brněnského nádraží po Nesovice. Dotkne se tisíců cestujících," informovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Jednou z nich je například Slavkovanka Anna Häringová. „Do Brna jezdím vlakem asi třikrát týdně, čas od času zamířím i opačným směrem na Veselí nad Moravou. Ale když je potřeba trať opravit, nezbývá než to respektovat," řekla žena.

Mezi Brnem a Nesovicemi budou fungovat tři náhradní autobusové linky, respektive dvě, jelikož ta s označením B pojede pouze do Slavkova. Nahradí osobní vlaky a obslouží všechny standardní zastávky mezi oběma městy.

Linka A bude zajíždět až do Nesovic a taktéž nahradí osobní vlaky. „V úseku mezi Slavkovem a Brnem ale bude zrychlená, autobusy pojedou po dálnici D1 a nezastaví v jiných zastávkách," upřesnila Šubová.

Linka R pak pojede místo spěšných vlaků a zastaví pouze v Brně, Slavkově a Nesovicích. I ona využije dálnici, kde je v současné době omezený provoz. Ve směru od Brna na Vyškov je zachovaný pouze jeden jízdní pruh. Autobusy linek A a R tedy pravděpodobně budou nabírat zpoždění. „S ohledem na vysokou intenzitu dopravy v tomto úseku existuje velké riziko vzniku kolon," upozornil mluvčí dálničního ředitelství Jan Rýdl.

Současné omezení na D1 má skončit v úterý, opravy mezi Brnem a Vyškovem nicméně budou pokračovat i v nadcházejících měsících, a to ve větším rozsahu než dosud. Stále se bude opravovat úsek mezi Rohlenkou a Holubicemi, k němu ale přibudou další zhruba pětikilometrové úseky od Rohlenky na Brno a od Holubic k Rousínovu. „Opravy budou rozdělené do několika etap, z nichž některé si vyžádají omezení na jeden jízdní pruh pro jeden směr," dodal Rýdl.

Náhradní vlakovou dopravu zajistí denně přibližně 30 autobusů. Stavět budou až na výjimky týkající se Brna vždy v blízkosti vlakových nádraží.

Cesta se ovšem o něco protáhne.„Na trase mezi Slavkovem a Brnem se oproti vlakové dopravě předpokládá zpoždění asi deset až patnáct minut," upřesnila slavkovská mluvčí Veronika Slámová.

Lidé se tomu budou muset přizpůsobit. „Do Brna jezdím většinou nakoupit, takže budu muset myslet hlavně na jinde položené zastávky. Delší cesta mi nevadí, ale ti, co jezdí do práce, asi budou muset vyrážet časněji na dřívější spoj," podotkla Häringová.

Rekonstrukce Vlárské dráhy, jak se trati mezi Brnem a Uherským Hradištěm říká, se týká třiceti kilometrů železnice a stát bude dohromady skoro 1,2 miliardy korun. „Opravená bude nejen dvoukolejná trať, ale také, až na Bučovice, Slavkov a Nesovice, budovy zastávek. „Některé z nich nahradí nové přístřešky. Zrekonstruovat necháme i kryty přejezdů, netýká se to ale jejich zabezpečení," upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Z osmdesáti na 100

Změn se dočká například dolní nádraží v Křenovicích. „Vzniknou nové prefabrikované moderní čekárny, vymění se peróny a nové bude i osvětlení. Nezávisle na tom se nám podařilo obstarat i elektronickou informační tabuli, o kterou jsme víc než rok usilovali," řekl předseda křenovického dopravního výboru Radim Svoboda.

Podle Illiaše se na opravovaném úseku také zvětší maximální možná rychlost vlaků, a to z osmdesáti na sto kilometrů v hodině. „Opravy ale primárně nesměřují ke zkrácení jízdní doby. Důvodem, proč Správa úsek vybrala, je především to, že trať je na hranici životnosti. Její poslední rekonstrukce se datuje až do sedmdesátých let minulého století. Koleje jsou už ve velmi špatném stavu a náklady na jejich údržbu jsou extrémně vysoké," zmínil Illiaš.

Podrobnější informace o výluce a náhradních autobusech jsou k dispozici ve výlukovém jízdním řádu a v elektronických vyhledávačích spojení. „Na internetu je ke stažení i letáček se základními informacemi o výluce a schématem vedení linek náhradní autobusové dopravy. Také upozorňujeme, že přeprava jízdních kol nebude v autobusech náhradní dopravy možná," uzavřela Šubová.

Vlaky nahradí autobusy.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE