Závratnou rychlostí až dvou set kilometrů za hodinu pojedou za pár let vlaky z Blažovic do Nezamyslic. Správa železniční dopravní cesty totiž chystá modernizaci této tratě. Chce narovnat trasu, postavit čtyři tunely, položit v úseku druhou kolej a opravit železniční stanice.
„Nyní je trať v tomto úseku jednokolejná. Nejvyšší rychlost je jenom devadesát kilometrů za hodinu a lze ji vyvinout pouze na čtvrtině trati,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Státní organizace si již začala vyřizovat pro modernizaci potřebná povolení. Nyní je v plném proudu proces posuzování vlivů na životní prostředí. Obyvatelé do poloviny května mohou zasílat ministerstvu životního prostředí vyjádření k posudku, který je k nahlédnutí například na internetových stránkách www.mzp.cz/eia. Samotná stavba nicméně začne nejdřív za tři roky. „Vzhledem k ekonomické situaci není zřejmě reálná dřív než po roce 2013,“ potvrdil Halla.
Holubický – 980 metrů
Rousínovský – 700 metrů
Habrovanský – 650 metrů
Dřevnovický – 390 metrů
Trať povede většinou novou trasou, jen v menší části vlaky využijí nynější dráhu. K urychlení provozu kromě narovnání železnice přispěje také vybudování čtyř nových tunelů. Nejdelší z nich vznikne v Holubicích, měřit bude téměř kilometr. Omezení nastane ve Vyškově, kde vlaky budou muset zpomalit na sto kilometrů za hodinu, a to kvůli vedení kolejí směrem na Přerov.
Také nádraží na trati se dočkají oprav, v některých obcích dokonce vzniknou zcela nová. Současná stanice v Holubicích bude sloužit už jen pro nákladní dopravu. Lidé do vlaků nastoupí na nových nádražích, která budou blíž k vesnici. Celé nádraží přesunou v Rousínově a v Hošticích–Herolticích.
Dvě stanice železničáři úplně zruší. Cestující už do vlaku nenastoupí ve Velešovicích a v Komořanech, tam ale zůstane kolejiště pro potřeby tamního průmyslového areálu. Kolik bude přestavba trati stát, není v této chvíli jasné. „Náklady zatím nejsou přesně určené,“ uvedl Halla.
Někteří lidé se modernizace železniční trati obávají. „Sice se zkrátí doba jízdy vlakem, ale zas čím vyšší rychlost, tím větší nebezpečí nastane při dopravní nehodě,“ řekla třeba Květa Šimková. Jiní zas snahu železničářů oceňují. „Po modernizaci trati bude lepší, rychlejší spojení,“ těší se Pavla Pitelová.
rekonstrukce: Luleč, Vyškov, Ivanovice na Hané, Chvalkovice na Hané, Nezamyslice
přesunutí blíž k obci: Holubice, Rousínov
odsun: Hoštice–Heroltice
zrušení: Velešovice, Komořany
zdroj: SŽDC