Řidiči desáté jednotky provinčního rekonstrukčního týmu Logar kromě jízd v terénu nacvičují také krizové situace na kluzkém povrchu. „Přímo do Afghánistánu jednotka Logar odlétá v červenci a srpnu. Vojáci tam jezdí v půlročních cyklech," vysvětluje major Jindřich Plescher, který na zkoušky dohlíží.

Na ploše lemované výstražnými kužely se ozývá skřípění a hukot motorů. Zní to nepříjemně, jako by každou chvíli měla auta havarovat. „Výcvik máme rozdělený do několika etap. Začínáme brzděním a postupně stupňujeme rychlost. Vojáci sice na určitou vzdálenost na kluzkém povrchu zabrzdit dokážou, ale jde nám o to, aby se krizovým situacím naučili vyhýbat," říká praporčík Petr Pohonič.

Barva kluzké plochy simuluje zledovatělý povrch, se kterým se vojáci můžou kdykoliv setkat jednak v zimě, ale také v horských podmínkách. Dvoučlenné posádky snaží jedna za druhou ubrzdit vůz na vodou skrápěné hladké ploše. Jejich rychlost sice nepřekračuje čtyřicet kilometrů v hodině, i tak se z pohledu diváka zdá na tak kluzkém povrchu auto jen velmi těžko ovladatelné.

Přes překážky

Nechybí ani jízda do zatáčky. „Na plochu umístíme překážku a necháme na řidiči, aby si sám vybral místo, kde musí zabrzdit, aby do ní nevrazil. V posledním testu postavíme překážku, které se musí vyhnout. Je velmi obtížné udělat to ve správné posloupnosti. Řidič musí zabrzdit, odbrzdit a vytočit kola tak, aby se dostal mimo překážku," popisuje Pohonič.

Na řidičích je nejdřív znát nejistota, když se snaží mnoho set kilogramů plechu a gumy provést zrádnou zatáčkou v pořádku. „Když se posádka dostane mimo svůj směr, stočením volantu se chce okamžitě dostat zpátky, to je podvědomá reakce," vysvětluje Pohonič.

Kužely simulují stromy, které můžou vojáci ve skutečném terénu potkat. „V momentě, kdy se auto dostane do smyku, může být náraz do stromu tragický a skončit smrtí posádky. Proto vojáky učíme, jak se i v tomto případě stromům vyhnout," dodává Pohonič.

Vojáci si výcvik chválí. „Ráno jsem měl zkušenosti jen ze zimních zledovatělých silnic severní Moravy, teď už poměrně stabilně dokážu projet kluzkou zatáčkou, aniž bych přitom vybočil ze silnice. A to je výborné," směje se jeden z úspěšných řidičů.

MARTIN ZAVŘEL