V registru vozidel jsou tisíce aut, u kterých není jasný majitel. Ten starý auto odhlásil, ale nový už jej na sebe nepřepsal. Případně se dotyčný chtěl vyhnout zaplacení poplatku na ekologickou likvidaci. Auta uvízla v takzvaném polopřevodu. Novela zákona platná od začátku roku však běžnou praxi ukončila. Půlroční lhůta na vyřízení všech formalit však mnohým nestačila. „Mnoho řidičů nechávalo dokončení převodu na poslední chvíli, museli jsme proto prodloužit i otevírací dobu úřadu. Na Vyškovsku bylo k poslednímu červnu v polopřevodu víc než 2200 vozidel," informovala mluvčí města Petra Bezdomniková.

Upozornila však, že číslo je orientační, protože vyškovští řidiči mohli svá auta přihlašovat i na jiných registračních místech. „V průběhu července budeme na registru vozidel vyřizovat zbývající podané žádosti. Po kontrole, zda dané auto nebylo přihlášené jinde, budeme v srpnu u těch nepřihlášených evidovat jejich zánik," poznamenala.

Nespolupracují

V praxi to však znamená, že se toho moc nezmění. Radnice ovšem zvyšující se počet vraků ve vyškovských ulicích neočekává. „V současnosti to vypadá tak, že se strážníci snaží dohledat majitele nepojízdných aut. Pokud se to povede, majitelé většinou nespolupracují, což je i případ právě ze Smetanova nábřeží," doplnila Bezdomniková.

Podle ní totiž změna zákona nakládání s auty s nedokončeným převodem dál neřeší. „Právě zánik polopřevodů a trvalé vyřazení takových vozidel z registru by tedy řešení do budoucna mohlo ulehčit, věc je nicméně stále otevřená a město zatím žádné kroky k jejich likvidaci neplánuje," řekla mluvčí.

Vyškovan Josef Musil je přesvědčený, že polopřevody hrály do karet hlavně těm, kteří se auta chtěli zbavit, ale nechtěli za něj platit. „Myslím, že je potřeba začít dávat vysoké pokuty, aby si každý nějaké obcházení zákona rozmyslel. Chybí pořádná hrozba. Vymazání auta z registru sice určitě hodně lidí vystrašilo, ale stejně věřím, že mnoho dalších spoléhá na liknavý přístup úřadů i policie," zhodnotil Musil.

Připomněl, že praxe může být i taková, že majitel nechá auto třeba v jiném městě, kde ho dřív nebo později radnice na vlastní náklady odstraní. „Je čím dál větší problém sehnat ve Vyškově místo k parkování, a pokud jsou takových aut na území města desítky, ba dokonce stovky, tak už to bude znát a lidé si začnou stěžovat," dodal Vyškovan.

Možnost jim chybí

Nejasnost v nastalé situaci potvrzuje i městská policie. „Při pravidelných pochůzkách nemáme možnost zjistit, jestli je auto vyřazené z databáze, nebo ne. Pouze pokud řidič spáchá nějaký přestupek, máme možnost auto prověřit. Následné opatření však dosud není vyřešené, a postupujeme proto individuálně," připomněl velitel vyškovských strážníků Petr Sedláček.

Kontroly zaměřené speciálně na auta vyřazená z evidence neplánují ani policisté. „Pokud v rámci běžné silniční kontroly zjistí, že auto není v registru, oznámí to příslušnému správnímu orgánu. Žádné zvláštní akce ale nechystáme," oznámil mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

ZUZANA RICHTROVÁ