Vůbec se nevyznám v jízdním řádu. Je nepřehledný. Nemám nejmenší potuchy, kdy a kam který spoj odjíždí. Takové jsou stížnosti lidí v souvislosti s vlakovou výlukou na Vyškovsku, která začala přesně před týdnem.„Do Vyškova jsem se přistěhovala před nedávnem z Brna a sotva jsem si na spoje zvykla, přišlo tohle. Z výlukových jízdních řádů jsem opravdu zmatená, nevyznám se v nich. Náhradní dopravu za vlaky proto používat nebudu. Už se těším, až výluka skončí," nešetřila kritikou například Isabela Madajová.

S náhradní dopravou nebyl spokojený ani další cestující, který projížděl Vyškovskem. „Jedu z Českých Budějovic už pět hodin. Za tu dobu jsem musel několikrát přesedat kvůli výlukám. Cestování autobusem je mnohem méně pohodlné než jízda vlakem. Zaplatil jsem ale vlakovou jízdenku, která je dražší než autobusová. Nepřijde mi to fér," zlobil se muž z Ostravska, který nechtěl uvést svoje jméno.

Ne všichni cestující ale na výluku nadávají. „Jezdím pravidelně mezi Vyškovem a Brnem. Mohu říct, že zatím jsem docela mile překvapená. Výlukové jízdní řády fungují dobře. Zatím jsem se ani jednou nijak výrazněji nezpozdila, personál nádraží je navíc připravený poradit, když to člověk potřebuje," pochvalovala si zase Vyškovanka Blanka Šrubařová.

Že občas systém trochu drhne, naopak přiznávají někteří řidiči autobusů. „Musím říct, že ne vždycky jde všechno podle plánu. V některých případech je jízdní řád utopií. Například včera jsem vyjížděl ze startovací stanice teprve pět minut předtím, než jsem měl dorazit do cíle. Cesta přitom zabere víc než dvacet minut," uvedl řidič autobusu Tomáš Studený.

Samotní šoféři ale za pozdní příjezdy zodpovědní nejsou. „Pokyn k odjezdu nám dává vždycky zaměstnanec Českých drah. Má totiž lepší přehled o návaznosti spojů, takže ví, jestli není potřeba na někoho počkat a podobně. Pokud tedy vyrážím pozdě, už těžko mohu dohnat nabranou ztrátu. Na druhou stranu podstatná část zdržení zřejmě vzniká v zájmu cestujících," myslí si řidič.

Od čtvrtka je navíc situace klidnější. „Do středy jsme směrem na Ostravu jezdili až do Hulína, teď máme konečnou už v Kojetíně. Ačkoli by se to zdálo jako drobná změna, situaci nám to docela zjednodušilo. Pokud vím, ubylo i zpoždění. Tento režim má platit až do konce výluky, takže situace už by se měla jenom zlepšovat," předpokládá Studený.

Občasné komplikace připouští také dopravce. „To, že se autobusy odchýlí od jízdního řádu, se opravdu občas stane. Nejčastějšími příčinami jsou zajištění návaznosti spojů a čekání na cestující, kterým někdy přestup trvá déle, a taky aktuální situace na silnicích. Obzvlášť poslední dva důvody nemůžeme příliš ovlivnit. Situaci ale průběžně vyhodnocujeme a nastalé problémy se pokoušíme operativně řešit," vysvětlil mluvčí podniku České dráhy Petr Šťáhlavský.

Přestupy na vlaky podle něj fungují zatím dobře. „Ještě jsme nezaznamenali žádnou odchylku. Pokud ale lidé přestupují v Brně, měli by počítat s časovou rezervou. Situace je tam totiž o něco složitější," upozornil mluvčí Českých drah.

Co se týká stížností, podnik zatím podle něj žádné větší nepostřehl. „Je jasné, že takto rozsáhlá výluka nikoho nepotěší. Spíše než stížnosti jsme ale zatím zaznamenali zvýšený počet dotazů ohledně jízdních řádů a dalších věcí. Ty se personál snaží co nejlépe zodpovídat. Lidé ale nutnost oprav docela chápou, takže mají docela pochopení," uvedl Šťáhlavský.

Totéž si myslí i řidič autobusu. „Cestující jsou většinou klidní. Zatím jsem se nesetkal s tím, že by byl na mě někdo kvůli zdržení nepříjemný, nebo že by lidé byli obecně nervózní," popsal Studený.

Přestože je výluka, přeprava větších zavazadel funguje. „Stejně tak i kol a kočárků, která je možná do vyčerpání kapacity autobusů. S některými navíc posíláme i dodávku. Kola ale nepřeváží spoje nahrazujících osobní vlaky. To uvádíme i v jízdním řádu," doplnil Šťáhlavský.