„Rozhodně protestujeme a žádáme okamžité sjednání nápravy. V případě, že nás nevyslyšíte, budeme pokračovat jinou formou," stojí v Kavkově dopise.

Petr Zapletal je podle něj jednou z největších osobností školy. „Kromě toho, že učí hru na zobcovou flétnu, vede i soubor Molto trecce. Navíc také aktivně tvoří a je hudebním publicistou. Pokud tam pan Zapletal nebude učit, úroveň školy poklesne. Nechápu, jak může být takový člověk nadbytečný," prohlásil Kavka.

Rodiče jsou přesvědčení, že ředitel vyškovské základní umělecké školy Aleš Musil propustil Zapletala z osobních důvodů. „Domníváme se, že k tomu došlo kvůli názorovým neshodám. Učitel navíc veřejně vyjádřil nesouhlas s výsledkem výběrového řízení na ředitele školy, které vyhrál právě pan Musil. Propuštění proto považuji za osobní mstu," doplnil nespokojený rodič.

Dopis má být upozorněním pro veřejnost. „Pan Zapletal je skromný člověk, který by se sám asi nebránil. Proto jsme sepsali petici a doufáme, že se za nás veřejnost postaví," vyzval Kavka.

Učitel domněnky rodičů potvrdil. „Chtěl bych však podotknout, že na vzniku dopisu jsem se nijak nepodílel. Ačkoliv jsou v něm patrné emoce pisatelů, nemůžu s ním než souhlasit. To, že můžu dostat výpověď, pokud nebudu loajální, mi ředitel školy v minulosti naznačil mezi čtyřma očima. Nevím, jak si loajalitu představoval, ale svoje pracovní povinnosti jsem vždycky beze zbytku splnil. Nejvíc mě potom mrzí samotný průběh výpovědi. Ředitel mi ji dal v poslední možný den. Přitom musel vědět, že shánět v této době práci na prázdniny už je pozdě," uvedl Petr Zapletal.

Ředitele Aleše Musila dopis překvapil. „Moc nevím, co bych měl k celé věci říct. Výpověď pana Zapletala byla v souladu se zákonem. Propouštět je kompetencí ředitele školy. Nemyslím si proto, že jsem udělal něco nepatřičného," je přesvědčený ředitel základní umělecké školy.

Ředitel navíc měl podle svých slov k propouštění důvod. „Z nařízení zřizovatele školy, kterým je Jihomoravský kraj, musíme v příštím roce snížit počet žáků o tři procenta. Rozhodl jsem se proto školu trochu reorganizovat. Propustit jednoho z učitelů zobcové flétny je toho součástí. Jejich počet tak klesne z šesti na pět. Myslím, že to je poměrně pochopitelný krok," konstatoval Musil.

Forma protestu navíc ředitele zaskočila. „Rodiče se mě nepokusili nijak kontaktovat. Osobnímu setkání jsem nakloněný. Dopis je docela silně emocionálně podbarvený. V případě, že se rodiče budou chtít sejít, nebudu se tomu bránit a třeba najdeme nějaké společné řešení. Počkám proto, jestli se mi ozvou," naznačil ředitel.

Poukázal ovšem na to, že petice obsahuje podpisy jenom několika rodičů. „Je jich třiatřicet. To sice není zanedbatelné množství, vzhledem k počtu žáků naší školy však jde pouze o malou část," podotkl Musil.

Zřizovatel školy, kterému také petice dorazila na stůl, do nastalé situace nehodlá nijak zasahovat. „Základní umělecká škola ve Vyškově má jako příspěvková organizace Jihomoravského kraje právní subjektivitu a v pracovněprávních vztazích vystupuje samostatně. Zřizovatel do těchto vztahů nevstupuje s výjimkou vyžádané metodické pomoci. Nemůže proto být ani adresátem případné petice, kterou autoři chtějí řešit pracovněprávní záležitosti zaměstnance vyškovské základní umělecké školy. Právní úkony jménem příspěvkové organizace dělá ředitel školy," vysvětlil mluvčí krajského úřadu Jihomoravského kraje Petr Holeček.

Propouštění ve školství navíc podle něj není ojedinělou záležitost. „Výpovědi z důvodu nadbytečnosti v důsledku poklesu demografické křivky řeší celá řada zaměstnavatelů, nyní aktuálně zejména v oblasti středního školství. Menší počet žáků základních a středních škol vede k menšímu množství finančních prostředků ze státního rozpočtu na platy, které má krajský úřad k dispozici i pro základní umělecké školy. To nutí zřizovatele přijímat úsporná opatření, ke kterým je kompetentní. V oblasti uměleckého vzdělávání rozhodla Rada Jihomoravského kraje o snížení výkonů v individuálních hudebních oborech, což mohlo na základních uměleckých školách vést ke snižování počtu zaměstnanců," doplnil Holeček.