Za patnáct minut deset lidí. To je podle průzkumu Vyškovského deníku Rovnosti přibližná frekvence, s jakou Vyškované vstupují do vozovky mezi autobusovým nádražím a nově otevřenou soukromou klinikou okolo deváté hodiny ráno ve všední den. Dostat se na druhou stranu podle jejich slov potřebují hned a skoro nikdo neuvažuje o tom, že by silnici přešel o několik desítek metrů níž na světelném přechodu u křižovatky.

„Na tomto místě přecházím každý den. Z autobusového nádraží vyrážím směrem k nemocnici, takže bych mohla přejít až dole na přechodu. Ale tady mám jistotu, že nebudu čekat na červené,“ svěřila se Vyškovanka Jarmila Dudková. Podle ní nepatří místo mezi nebezpečné. „Nemám pocit, že riskuji,“ dodala obyvatelka Vyškova.

Policie: lidé předpisy neporušují

S tímto názorem se ztotožňuje i vyškovská policie. Podle jejího mluvčího Petra Nečesánka se na tomto místě v posledních letech nestala žádná nehoda. „Navíc přecházením obyvatelé Vyškova neporušují předpisy. Podle zákona člověk může přejít přes jakoukoli komunikaci, pokud ve vzdálenosti padesáti metrů není jiná zebra,“ vysvětlil Nečesánek.

Tento předpoklad by byl platný ovšem jen tehdy, pokud by lidé rázovali přes silnici jen v horní části kopce. Stačí ale pár minut úsek sledovat a padesátimetrový odstup od světelné přechodu většině chodců nejde připsat ani při nejlepší vůli.

Vyškovská radnice nemá otázku přechodu prozatím vyřešenou. V minulosti vedení města zebru na kopci sice zrušilo, ale po otevření nového kardiologického centra se diskuse o obnovení přechodu opět rozhořela.

Do nové kliniky se kromě kardiocentra přesunuly všechny ambulance, působí tam dva praktičtí lékaři, diabetoložka, zubařka a pacienti tam najdou také lékárnu. „O přechodu budeme v každém případě jednat a zabývat se otázkou jeho vybudování. Je totiž patrné, že se pohyb osob v tomto místě díky novému zdravotnickému zařízení zvýšil,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Přechod by potřeboval nový ostrůvek

Důvody, které v této chvíli mluví proti přechodu, jsou podle radnice dva. „Lidé dnes vyráží k druhému okraji silnice až v momentu, kdy nic nejede. Na přechodech se spoléhají na absolutní přednost. Tím se mohou vystavovat nebezpečí. Navíc vozovka je v místě, o kterém se bavíme, poměrně široká. Vytvoření přechodu pro chodce by si kvůli jeho délce vyžádalo stavební úpravy a zásahy, třeba vytvoření ostrůvku,“ objasnila Bednářová.

Ten by ale zase mohl bránit například pohodlnému vytáčení autobusů. „Sice mi vadí nezodpovědní chodci, kteří mi často skočí skoro pod kola, ale pro přechod s ostrůvkem bych nehlasoval. Nechtěl bych nahoře dávat přednost chodcům a dole vyčkávat na zelenou,“ řekl řidič autobusu Integrovaného dopravního systému, který nechtěl zveřejnit své jméno. Redakce ho však zná.

Stejný problém by s novým přechodem měla i mladá řidička, která každý den parkuje svým autem mezi klinikou a zdí u trati. „Rozhodně jsem proti vybudování přechodu. V opačném případě by se mohlo stát, že se na úseku o délce padesáti metrů zaseknu na pět minut,“ řekla Iva Netolická z Rostěnic.