„Současná nakládková a vykládková kolej je dlouhodobě nevyhovující jak vlastním provozem vůči okolní zástavbě, tak i prostorově v souvislosti s výhledovými zvyšujícími se potřebami, především v případě drážního kameniva z opatovického kamenolomu. Nádraží má sloužit výhradně jako moderní odbavovací prostor pro obyvatele města a přilehlého okolí, nikoliv jako překladiště kameniva či sypkých hmot, což zvyšuje zátěž v podobě hluku, vibrací a prašnosti,“ uvedl místostarosta Vyškova Roman Celý.

Zmínil dále, že po vymístění je v nově vzniklém území v plánu postavení přibližně pěti set parkovacích míst. Budoucí změna souvisí s připravovanou modernizací železniční trati mezi Brnem a Přerovem.

„Nádraží se má stát spádovou oblastí pro čtyřicet tisíc lidí. Ti se po železnici stejně jako Vyškované dostanou do Brna za zhruba patnáct minut,“ doplnil Celý.

Budoucí poloha nového nákladového nádraží.Budoucí poloha nového nákladového nádraží. Pro zvětšení mapu rozklikněte.Zdroj: Město Vyškov

Přesun potvrdila také Správa železnic. „Aktuálně máme v plánu investic zařazenou výstavbu nového nákladiště Vyškov-Dědice. Tato stavba bude koordinována jednak s připravovanou modernizací trati na rameni Brno – Přerov, ale současně i s chystanými záměry ze strany města Vyškov,“ informoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Přiblížil také vybranou lokalitu. „Vytipované místo pro nové nákladiště se nachází v prostoru manipulačních kolejí vlečky do vojenského areálu,“ doplnil mluvčí.

Chtějí významně ulevit Dědicím

Nová nakládková plocha bude podle zástupců radnice v těsné blízkosti průmyslové zóny Sochorova. Podle nich je klíčovým záměrem významně ulevit Dědicím, které jsou zatížené navážením materiálu ze zmiňovaného lomu v Opatovicích.

Město proto dále počítá s vybudováním nové dopravní trasy z Opatovic přes ulici Víta Nejedlého ve směru na Radslavice. S patřičnými úpravami by pak nová obslužná komunikace kopírovala trasu vlečky. Dlouhá má být zhruba dva kilometry.

Vyškovský rybník Malý Kačenec. Ilustrační foto.
Vyškov investuje do nové větve cyklostezky. Povede kolem rybníků

„Přípravné stavební práce, které nebudou mít vliv na železniční dopravu, můžou začít již v roce 2026. To klíčové v případě zdvoukolejnění trati se má ve Vyškově uskutečnit mezi lety 2029 a 2031,“ uzavřel Celý.

Na stávajícím nákladišti je přitom během roku rušno. „Pokračuje tam pravidelná nakládka především vytěženého dřeva a štěrku z blízkých lomů v Opatovicích. V roce 2022 zde bylo naloženo mezi pětatřiceti až čtyřiceti tisíci tunami drážního kameniva,“ popsal Gavenda.

Takto vypadalo provedení poslední vrstvy asfaltového povrchu cyklostezky v katastru Kučerova.
Rozšíření Cukrovarské dráhy. Kučerov dokončil další úsek nové cyklostezky

Vlaky s kamenivem jsou nakládané prakticky denně, což klade vysoké nároky i na silniční nákladní dopravu. Většina trasy z lomu se nachází v těsné blízkosti zástavby.

„V době vrcholící kůrovcové kalamity se ve stanici Vyškov na Moravě nakládalo padesát až sto tisíc tun dřeva za rok. V současné době už jsou ale objemy podstatně nižší,“ shrnul mluvčí Správy železnic.

Nová budova školky v Šaraticích.
Školka v Šaraticích otevře nová oddělení. Kapacita vzroste

Dodal, že nakládka různého zboží pokračuje na vyškovské stanici už od vzniku tamního nádraží v devatenáctém století.

Vymístění nákladního překladiště uvítá také opoziční zastupitel Libor Bláha. „Bez tohoto kroku by celý zamýšlený prostor ztratil smysl a nové parkoviště, které má vzniknout na jeho místě, bude také nutné. Trochu mám obavy o to, jak zatíží ulici Morávkovu v Dědicích nákladní automobily, které na nové nádraží budou vozit kámen z Opatovic,“ uvažoval vyškovský zastupitel.

Zdroj: Deník/Jakub Dostál

Těžká technika z Opatovic se podle zástupců radnice sice Dědicím zcela nevyhne, nicméně podle nich nebude zatěžovat páteřní Dědickou ulici vedoucí do centra Vyškova.