VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé na vítr nadávali, piloti kluzáků ho vítali

Vyškov - AKTUALIZOVÁNO (FOTOGALERIE, 2xVIDEO) - Ostrý nárazový vítr se na vyškovském letišti studeně zakusuje do těla. „Dneska může létat jenom blázen,“ říkám si při pohledu na letadla, která každou chvíli nabírají pasažéra na ukázkový let.

15.9.2008
SDÍLEJ:

Malý letecký den ve Vyškově.Foto: DENÍK/Šárka Dubská

Reportáž

Jak mi řekl předseda aeroklubu Pavel Novák, snaží se dnem otevřených dveří nalákat nové zájemce o létání. A podle všeho to vychází. Překvapuje mě, že lidé stojí na letadla málem frontu. „Snad si nezapomněli vzít s sebou pytlík na zvracení,“ přemýšlím v duchu. Přiměl mě k tomu pohled na startovací terč prohýbající se ve větru jako luk, přestože ho zvedají dva silní muži.

Radši se soustředím na doprovodný program. Z letadla zrovna vyskakují parašutisti. Vítr si s nimi pohrává. Dopad je pěkně tvrdý, jen to zaduní. Honem sbalit padák. Kdo to nestihne, toho vítr vleče daleko po trávníku. Jeden z instruktorů, který vzal do tandemu mladou dívku, padá k zemi co nejopatrněji. Blondýnka má tváře červené od chladu, ale vypadá spokojeně. „Byl to můj první seskok. Nebyla jsem letos na žádné dovolené, tak jsem si řekla, že si dopřeju aspoň nějaký zážitek. Ty tři tisíce stály za to. Trochu jsem se bála, ale bylo to bezva,“ svěřuje se Brňanka Tereza Svobodová. A instruktor Lojza Pazour z brněnského aeroklubu se jenom potěšeně usmívá.

Nebe se chystají brázdit sportovní letouny Zlín. „Předvedeme skupinovou slétanost. Pohybujeme se v rozmezí dvou až pět metrů od sebe třeba ve tvaru v nebo stupňovitě za sebou či pod sebou. Dneska jsme se ale rozhodli vynechat let pod sebou. Tam jsme od sebe jenom dva metry a v případě turbulence by mohla nastat hodně nepříjemná situace,“ říká velitel skupiny Follow me Tomáš Haladěj z Ostravy. Ta se v okresním městě předvedla už vloni. I tehdy se prý potýkala s větrem.

Protože to na letišti vypadá jako na větrné hůrce, je návštěvnost slabá. Ale ti, kteří se rozhodli větru vzdorovat, si přišli na své. „Přijeli jsme se sem podívat kvůli dětem. Je toho tady hodně k vidění. Zabaví se celá rodina. Jen to počasí letos bohužel nevyšlo,“ říká Lukáš Krejsa z Vyškova.

K vidění je předválečný letoun Piper Cub, Cessna zvaná Skyhawk, letadlo Morava, miniaturní i obří modely leteckých modelářů. V leteckém muzeu zajímavá expozice bojové techniky. Zlatým hřebem je vystoupení leteckých akrobatů Michala Šťastného a hlavně mistra světa Petra Biskupa.

Vítr stále sílí. Podle Nováka má v nárazech až patnáct metrů za vteřinu. Naštěstí ale prý nefouká napříč leteckou dráhou, ale po ní, což naopak pomáhá letounům nahoru. Když vidím rozzářené oči lidí, kteří viděli svět z výšky, začíná se to ve mně přece jenom cukat. Co kdybych si to taky vyzkoušela? Ale ne, nejsem přece blázen. Nebo ano? Nakonec totiž touha po dobrodružství zvítězila.

Abych neměla čas si to rozmyslet, rychle na sebe navlékám padák. Soukám se do miniaturního kokpitu větroně Blaník. Aerovlek se rozpohybuje a letadlo podporované prudkým větrem začíná nezadržitelně stoupat. Zavírám oči. Pěkně mi hučí v uších. „Orientujete se? Vlevo je Pustiměř, vpravo Ivanovice,“ ptá se pilot Jiří Dokoupil.

Jak bych se mohla orientovat, když mám stále ještě zavřené oči? Násilím je rozlepuji. „To je nádhera,“ vykřikuji vzápětí nadšeně a očima hltám neobvyklý pohled shora. V letounu je téměř nábožné ticho. Neruší žádný hukot motoru. Nebe je azurové, ovzduší křišťálově čisté. Zdá se to neuvěřitelné, ale vidím dokonce i Jeseníky, Kralický Sněžník. Přímo pode mnou jsou šachovnice zoraných polí, dojem z krásné přírody trochu kazí spalovna, auta na zemi jsou jak krabičky od sirek.

Pilot mě chce pozlobit a střihne dvě ostré zatáčky. Můj tlak stoupá do závratných výšin. Pytlík na zvracení by se hodil. Za chvíli se ale rozdýchávám a když se letoun chystá na přistání, lituji, že zážitek končí. Přistáváme překvapivě hladce. „Vždyť létám už čtyřiatřicet let na kluzácích i motorových letadlech,“ reaguje na pochvalu. Je přesvědčený, že jde o koníček velmi bezpečný a nijak přehnaně drahý. „Když člověk netrojčí a dodrží základní pravidla, tak je to bezpečné. A když bude synátor plachtařsky létat, rodiče to přijde možná levněji, než tenis nebo hokej,“ myslí si pilot.

Naplněná adrenalinem odcházím z letiště a tiše závidím těm, které jsem nejdřív měla za podivíny. Závidím těm, kteří vítr vítají a nechávají se dál na vzdušných proudech unášet modrým tichem.

Autor: Šárka Dubská

15.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravu na D1 zastavily hromadné dopravní nehody.
AKTUALIZOVÁNO
7

Sněhová kalamita v Brně: hromadné nehody blokovaly D1 více jak tři hodiny

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
4

U Drnovic pozor na náledí, varují policisté. Provoz blokují uvízlé kamiony

Na kolejích loni zemřelo nejvíc lidí za posledních deset let. Většinou sebevrahů

Jižní Morava /ANKETA/ – Smrt pod koly vlaku čekala loni na osmatřicet lidí, pět z nich zemřelo při nehodě na železničním přejezdu. Zbylí si vzali život dobrovolně. Sebevraždu na kolejích volili hlavně muži. Rok 2017 byl nejtragičtější za posledních deset let.

Přeplněné kontejnery o svátcích? Ve Vyškově zapracují na svozových plánech

Vyškov - Přeplněné kontejnery na tříděný odpad ve Vyškově rozčílily o vánočních svátcích řadu obyvatel. Na radnici se objevilo hned několik stížností.

Epidemie chřipky je jistá, zní od hygieniků. Lékárny už mají víc zákazníků

Blanensko, Vyškovsko – Bolesti v krku, suchý kašel, rýma. Různé druhy nemocí dýchacích cest trápí v těchto dnech obyvatele Blanenska a Vyškovska. Loni ale byla situace ještě horší, region už zachvátila chřipková epidemie.

Vylovení, odbahnění, vysušení a 4,3 promile v krvi: podívejte se na videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 15. ledna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>