„Oslovila nás s tím soukromá firma, se kterou jsme podepsali memorandum. Elektromobilita se dnes rozvíjí jako bezemisní způsob dopravy. Oblíbená jsou zejména kola a koloběžky. Město však provoz elektrokoloběžek nebude žádným způsobem dotovat, jde o komerční aktivitu. Cyklodopravu podporujeme dlouhodobě, proto jsme dali šanci i tomuto projektu,“ potvrdil ve čtvrtek redakci vyškovský místostarosta Roman Celý.

Vyškované koloběžky najdou na Masarykově náměstí, u autobusového nádraží a na dalších stanovištích po celém městě. „Firma do Vyškova pošle svého zaměstnance. Postará se o dobití vozítek a každé ráno o jejich rozvoz,“ doplnil Celý.

S rozšiřováním mikromobility provozem elektrokoloběžek z principu souhlasí také opozičn zastupitel Libor Bláha. „Je třeba však také upozornit na problémy s jejich bezohledným parkováním a především nebezpečnou jízdou, protože v tuzemsku není jízda tímto prostředkem dostatečně regulovaná a jejich řidiči jsou dle právního řádu spíše chodci,“ vysvětlil zastupitel.

Zmínil také velkou rychlost na chodnících a v pěších zónách. „Z toho vyplývá navíc riziko zranění nebo i smrti, pro ostatní včetně malých dětí, které se často pohybují v těchto místech, ale i pro uživatele elekrických koloběžek samotné. Toho bych se ve Vyškově nerad dočkal. Nová právní úprava se však dle mých informací brzy objeví, takže prozatím bych vyčkal na její podobu,“ dodal Bláha.

Podle Celého však provozovatel rychlost omezí ve stanovených zónách. „Dokáže koloběžky nastavit tak, že v určitých lokalitách automaticky zpomalí snížením výkonu. Týká se to zvláště míst s velkou koncentrací lidí včetně pěších zón,“ ujistil místostarosta.

Popularita elektrokoloběžek v poslední době rychle roste. „Musím říct, že i já jsem si ji velice oblíbil. Pro přesun po městě je velice praktická a lehká. Za hezkého počasí je to skvělý společník na výlety,“ potvrdil třeba Lukáš Vláčil, který ve Vyškově provozuje jejich servis.

Ohledně sdílení je ale spíše skeptický. Všiml si třeba jejich ledabylého odkládání v Brně nebo Praze. „Jedním z důvodů je i neznalost a neohleduplnost některých uživatelů vůči ostatním,“ argumentoval Vláčil.

Vyškov se službou sdílených elektrokoloběžek připojí na jihu Moravy například k Brnu nebo Boskovicím. „Tuto otázku jsme ve Slavkově zatím ještě neotevřeli. Třeba pro nás ale budou zkušenosti z Vyškova inspirativní,“ komentovala nápad mluvčí Slavkova u Brna Veronika Slámová.

ELEKTROKOLOBĚŽKY VE VYŠKOVĚ

- Služba sdílených elektrokoloběžek funguje už například v Brně nebo v Boskovicích.

- Vyškované již využijí od začátku června až třicet.

- Najdou je při stanovištích na Masarykově náměstí nebo třeba u autobusového nádraží. Automatické snížení výkonu je v některých zónách zpomalí.