Ne všichni zastupitelé ovšem hlasovali pro. „Podle mého názoru neměl ani jeden zastupitel o celé situaci dostatečné informace. Nikde v materiálech nebyly dostatečné tabulky o tom, co a kde se dělá, víme jen, za kolik," upozornil opoziční zastupitel Jiří Krutílek.
Pro čtyřleté období, ve kterém bude vybraná firma úklid města zajišťovat, si Vyškov vyhradil částku přes šedesát milionů korun, tedy kolem šestnácti milionů korun ročně. „Vyškovské služby přitom v minulých letech zajišťovaly úklid za jedenáct, dvanáct, třináct a jen jednou šestnáct milionů korun, průměr je tedy úplně jinde," poznamenal Krutílek. Zpochybnil i ztrátovost organizace.
Proti tomuto tvrzení však vystoupili jak zástupci města, tak Vyškovských služeb. „Zabývali jsme se tím podrobně a na problémy jsme opakovaně upozorňovali. Ztráty vznikly, když pod Vyškovské služby přešla všechna sportoviště, hlavně aquapark. Musí se také brát v úvahu, že když je mírná zima, jsou náklady na údržbu nižší, a naopak," zdůraznil předseda představenstva Vyškovských služeb Jan Procházka.
Na organizaci výběrového řízení si město najalo externí firmu Ikis. „Uvedená cena znamená předpokládanou hodnotu zakázky, což je údaj, který zadavatel musí ze zákona zveřejnit. Nejedná se tedy o skutečné náklady. Navíc se v současné době nabídkové ceny pohybují výrazně níž, než je předpokládaná hodnota," podotkl Jiří Kudělka z firmy Ikis.
Zájem o zakázku bude podle něj velký. „Myslím, že soutěžitelů bude velmi slušný počet a bude z čeho vybírat. Ještě nikdy se nám navíc nestalo, že by výsledek výběrového řízení byl ekonomicky nevýhodnější než původní stav," upozornil Kudělka.
Nová firma má převzít zimní údržbu města od 1. října. V podmínkách výběrového řízení je kromě různých sankcí a dodatků také povinnost převzít všechny současné zaměstnance vyškovských služeb, kterých je teď dvacet. „Chtěli jsme, aby likvidace firmy byla co nejméně bolestná, i proto jsme tam tuto povinnost zapracovali," podotkl vyškovský starosta Karel Goldemund.
Vyškovské služby zaniknou sloučením se společností Vyteza, která se ve městě stará o dodávky energií a teplé vody a o správu nemovitostí. Veřejného osvětlení, které také patřilo mezi povinnosti Vyškovských služeb, se výběrové řízení netýká. „Je to jediná část společnosti, která je zdravá a životaschopná. Zaměstnanci, kteří měli na starosti toto odvětví, přejdou pod Vytezu, která bude osvětlení ve Vyškově dál provozovat," doplnil starosta.
S externí firmou uspoříme miliony, říká starosta Goldemund
Vyškov /ROZHOVOR/ – Zrušení Vyškovských služeb vyvolalo na mimořádném zasedání vyškovského zastupitelstva bouřlivou debatu. Podle starosty Karla Goldemunda se však jedná o jediné možné řešení současné situace. „Jinak bychom museli investovat desítky milionů korun," upozorňuje starosta.
Kdy město vůbec začalo uvažovat o zrušení Vyškovských služeb?
Už v minulém volebním období. Projevilo se to i zadáním procesního a personálního auditu v roce 2009. Do toho přišly problémy s odvoláváním starosty a volby v roce 2010, takže jsme se k tomu znovu dostali zase až my jako nová rada a zastupitelstvo.
Jaké byly výsledky auditu?
V podstatě konstatoval absolutní rozklad společnosti. Hospodaření bylo naprosto tristní, nezpůsobil to ovšem jen management společnosti, ale také poněkud macešské chování města. Do Vyškovských služeb totiž převedlo problémový neziskový majetek, a odpisy hlavně z aquaparku pak společnost neúměrně zatěžovaly.
Kdyby tedy město uvažovalo o investicích do Vyškovských služeb, aby fungovaly tak, jak mají, o jaké částce je řeč?
O desítkách milionů korun. Město se na to sice určitým způsobem připravovalo, odkupovalo i pozemky pro vytvoření sídla v Brněnské ulici, pak ale přišla ekonomická krize a to už bylo všem jasné, že takhle to nepůjde.
Nakonec jste se tedy shodli, že řešení je v rozpuštění Vyškovských služeb a najmutí externí firmy. Inspirovali jste se jinde?
Ano, navštívili jsme čtyři města podobné velikosti, která se touto cestou vydala. I když je každé jiné, všude nám řekli, že úspora je jednoznačná, a to v řádech desítek procent. Pokud jde o kvalitu služeb, závisí to jen a pouze na tom, kdo soutěž vyhraje, protože tu hrají velkou roli mezilidské vztahy a schopnost se domluvit.
Při této formě zajišťování úklidu města musí být smlouva ošetřená co nejlépe proti případným problémům s najatou firmou. Získali jste i tady rady od jiných měst?
Určitě. Zjišťovali jsme, jak to mají nastavené, a nejdál jsme se dostali ve Valašském Meziříčí, které už takhle funguje několik let. Dokonce byli natolik spokojení s firmou, kterou vysoutěžili, že s ní nakonec uzavřeli smlouvu na dobu neurčitou. Poskytli nám slepou smlouvu, která už obsahuje různé dodatky a sankce, které sice nejsou diskriminační, ale jsou dost přísné na to, abychom zvládli případné problémy.
Můžete uvést příklad?
Je tam nastavená sankce za každou započatou hodinu zpoždění úklidu, je tam přesně stanovené, kdy má úklid skončit, a hlavně je tam nastavená bankovní záruka v pětimilionové výši. To jsou peníze, které můžeme čerpat bez jakéhokoli odůvodnění, pokud se cítíme se službou najaté firmy nespokojení. V ten moment to ovšem banka dává vědět v mezibankovním prostoru a dotyčná firma pak může mít velký problém s čerpáním jakýchkoli dalších úvěrů. A to je velmi silný argument.
Zimní údržba začíná 1. října, do té doby už nezbývá moc času. Proč jste svolávali mimořádné zastupitelstvo až teď?
O fúzi a výběrovém řízení se bavíme už od loňského podzimu. Dřív jsme to však udělat nemohli, protože zadávací dokumentace má několik desítek stránek, nemluvě o přílohách. Odbory místního hospodářství a životního prostředí spolu s tajemníkem na tom pracovaly několik týdnů a stihnout to do dubnového nebo červnového zastupitelstva prostě nešlo. Další problém, který čas přinesl, je fakt, že teď soutěžíme už podle nového zákona o veřejných zakázkách.
Co to znamená?
Že s tím máme v podstatě nulové zkušenosti. I proto jsme se rozhodli, že si najmeme administrátora. To nám také sebralo nějaký čas. Protože je to zakázka významného rozsahu, musí být vyvěšená dvaasedmdesát dní. To znamená, že vítěze budeme mít ve druhé polovině září.
Nebojíte se, že se nikdo nepřihlásí a zimní údržba se tak zkomplikuje?
Rozhodně ne, o zakázky tohoto typu je v současné době čím dál větší zájem. Určitý problém by mohl nastat v případě konkurenčního boje a s tím souvisejícího odvolání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, což může výsledek oddálit. I na to jsme připravení, rozhodně se lidé nemusejí bát, že zimní úklid letos nezačne včas.