Přestože léto už je pryč, zájem lidí o zájezdy stále trvá. Mnoho z nich totiž využívá mimosezonních slev. Mnohem méně však mají lidé podle cestovních kanceláří z Vyškovska zájem o dovolené na poslední chvíli, takzvané last minute zájezdy.

Těsně po sezoně ubylo zájemců o zájezdy jen mírně. „Zájem o zájezdy je pořád. Nedá se říct, že by něco převládalo. Lidé kupují jak poznávací zájezdy, tak i dovolené u moře,“ řekla Lenka Navrátilová z bučovické cestovní kanceláře Baleza.

Roční období při výběru dovolené nezajímá třeba Martina Doležela z Vyškova. „Většinou jezdím v létě, ale nemám vyhraněný názor na to, kdy si vzít dovolenou. Také se hodně rozhoduji na poslední chvíli. V takových případech ale spíš vyrážím s přáteli, last minute zájezdy nevyhledávám,“ poznamenal Doležel.

A právě tento trend, tedy klesající zájem o last minute zájezdy, cestovní kanceláře zaznamenaly v právě uplynulé sezoně. „Letos byl výrazně nižší zájem o zájezdy last minute. Lidé si teď místo pro dovolenou zamlouvají dopředu. Dobré je vybrat si tak měsíc a půl až dva měsíce předem,“ podotkla Navrátilová.

Právě objednání dovolené několik měsíců předem stojí mimo jiné za nižší nabídkou zájezdů na poslední chvíli. „Lidé, kteří si zaplatili zájezd dřív, vlastně vyčerpali kapacitu pro případné last minute. Druhým faktorem, kvůli kterému je letos nabídka těchto zájezdů malá, je ekonomická krize. Cestovní kanceláře prostě nasmlouvaly méně ubytovacích kapacit,“ zdůvodnila stav vedoucí vyškovské pobočky KM Travel Eva Lužná.

Zbylá nabídka dovolených na posledních chvíli ze strany cestovních kanceláří tak už nemusí zákazníkům často vyhovovat. „Lidé si začínají více uvědomovat, že nejde o běžnou nabídku, ale v podstatě výprodej toho, co zbylo,“ upozornila Navrátilová.

Navíc se tyto zájezdy často nedají srovnat s ostatním zobžím. „V konečném důsledku nemusí zákazníci zrovna ušetřit. Kromě ceny zájezdu totiž do celkové sumy za dovolenou vstupují třeba ceny letenek, které závisí na volných místech v letadle,“ dodala Navrátilová.

Pokud chce někdo ušetřit, je podle ní naopak dobré, aby si zajistl dovolenou dlouho dopředu. „Doby, kdy se dalo na zájezdu last minute ušetřit, jsou pryč. Letos bylo naopak dobré koupit zájezd už v lednu, kdy cestovní kanceláře nabízely zajímavé slevy. Stejně to zřejmě bude i příští rok,“ poradila Lužná.

Lidé se při výběru místa své dovolené také dívají na to, jaká tam panuje bezpečnostní situace. Víc se proto prodávaly například zájezdy do Chorvatska nebo Řecka než do Egypta.

Na Bučovicku se zase lidé zajímali o pobyt u Černého moře. „Letos v létě byl největší zájem o Turecko a Bulharsko. Třeba v Turecku je stabilní politický systém a je možné tam najít jak levné ubytování, tak komfortní hotely,“ zhodnotila preference zákazníků Navrátilová.

Zákazníci můžou s cestovními kancelářemi komunikovat i přes internet. „Většinou jde o nějaký druh kombinace osobní schůzky v kanceláři a e-mailové korespondence. Buď se zákazník zastaví na pobočce pro úvodní informace a zbytek dojednáme přes internet nebo obráceně. Technika nám každoprádně práci velmi ulehčuje,“ dodala Navrátilová.