atímco nyní zastavují vlaky na trase z Vyškova do Brna takřka minimálně, už v dohledné době jich přibude. Na víc spojů se můžou těšit například cestující z Lulče, Rousínova, Ivanovic na Hané a několika dalších obcí, kde teď zastávky vesměs zejí prázdnotou.

Podnik Správa železniční dopravní cesty se totiž rozhodl zmodernizovat trať z Přerova do Brna. Cestující se tak dočkají většího pohodlí a častějších spojů. „Jde o rozsáhlou stavbu, která je rozdělená do několika etap. V současné době projektanti připravují první část, úsek z Blažovic do Nezamyslic,“ informoval pracovník státní organizace Správa železniční dopravní cesty Jiří Štastný.

Zmíněná trasa prochází převážně územím Vyškovska a modernizace spočívající například ve zdvojkolejnění trati, se bude týkat všech obcí, jejichž katastrem vede železnice. „V některých úsecích proto bude přeložená i do nové stopy, aby se zmírnily nebo odstranily rychlostně omezující oblouky kolejí. A to tak, že v některých místech vlaky dosáhnout až dvousetkilometrové rychlosti,“ informoval hlavní projektant společnosti Sudob Brno, která pro Správu železniční dopravní cesty připravuje dokumentaci, Radoslav Molák.

Díky úpravám podle něj bude možné vypravit v dopravní špičce mnohem víc spojů, než je tomu nyní. Klidně každých třicet minut a několik zastávek se dokonce dočká opravy.

Mnohé obce, kterých se to bude týkat, změnu vítají. „V naší vesnici zastavuje skutečně málo spojů. Jsme rádi, že zde konečně začne zastavovat víc vlaků, a hlavně v dopravní špičce. Jenom se trochu obávám opravy a také hluku. Ale je jasné, že bez toho to nepůjde,“ uvedl například lulečský starosta Josef Vlach.

Na rozdíl od Vlacha se plánovaná akce moc nezamlouvá starostovi obce Hoštice-Heroltice Jaroslavu Strašákovi. Firma Sudob totiž podle všeho plánuje zastávku posunout dál od obce. „Chceme, aby stávající zastávka byla zachovaná. Ještě se tím budeme zabývat na zastupitelstvu. Po mnohých, ne příliš dobrých diskuzích, nám investor navrhl, že naše nová zastávka by byla umístěná asi o šest set metrů dál, než je teď. To se lidem asi moc líbit nebude,“ naznačil Strašák.

Podle zjištěných informací projde významnou změnou také rousínovská železniční stanice. Projektanti totiž uvažují o jejím výrazném přiblížení ke středu města. Podobná změna čeká i Holubice. Blíž obci vznikne nová zastávka a současné kolejiště bude sloužit převážně nákladní dopravě. „Jsme samozřejmě rádi, že zastávka bude dostupnější,“ svěřil se holubický starosta Rudolf Pěršala.

Změnu vítají i cestující. „Mnohem raději jezdím autobusem, který není tak pohodlný, protože vlaky jsou mnohem pomalejší. Pokud se ale zrychlí, ráda budu cestovat vlakem,“ uvedla třeba cestující Irena Výborná z Vyškova.

Projekt, který firma chystá, ovšem nepočítá jen s příjemnými změnami. Například dvě zastávky budou úplně zrušené, a to ve Velešovicích a Komořanech. Komořanská začne sloužit pouze jako vlečková. Vedení obce toho ale nelituje. „Dopravní obslužnost v Komořanech je opravdu dobrá a vlaky zde ani moc nepotřebujeme. Opravdu vítám, že zastávka není v úplné blízkosti obce,“ řekla starostka Komořan Marie Šimáčková.
K zahájení stavby má podle pracovníků firmy Sudob Brno dojít v roce 2012 a má trvat tři roky.