Energetická školka, která zatím existuje jako myšlenkový koncept, je určená pro předškoláky a děti prvního stupně základních škol. „Jde o to, aby se seznámili s různými živly a materiály. Projekt je postavený na myšlence tábora, na nějž by děti přijely se svými rodiči a každý den společně plnili úkoly. Například si společně vypálí cihličky, vztyčí mosty ze dřeva a kovu. Na přilehlém potůčku postaví přehrady a uvedou do chodu vodní mlýnky, které mohou vytvářet bezpečné elektrické napětí," přiblížil čerstvý majitel ocenění.

Ekologické odpočívadlo Jarmilka, které nadšenci z letonické neziskové organizace Procyon postavili v Chráněné krajinné oblasti Větrník, představuje druhý z projektů, Technickou výchovu v praxi. „Byl to první pilotní projekt, ale přesně tak si představuji technickou výchovu, která se na většině skol až ani neučí," podotkl Šejvl s tím, že poslední z projektů přihlášených do soutěže, Virtuální univerzita, funguje v praxi už pět let.

Možnost seznámit se s ním mohli a stále můžou studenti středních a vysokých škol. Navštívili díky němu asi stovku zajímavých energetických míst, jako je ropné i fotovoltaické pole, uhelný nebo uranový důl, vodní, větrná, tepelná, ale i jaderná elektrárna nebo teplárna.

Organizátoři soutěže podle Šejvla vybírali mezi víc než dvěma stovkami projektů z České republiky. „Já jsem zvítězil v kategorii Mládež. Věděl jsem, že můj projekt je z ní nejlepší a jsem rád, že stejného názoru byla také odborná porota. Její verdikt je pro mne tím nejvyšším oceněním, které mne ubezpečuje, že má význam tuto káru táhnout dál," zakončil Šejvl.