Autem z Brna do Vídně za hodinu? Už v roce 2014 by to neměl být problém. Vláda včera definitivně rozhodla o trase rychlostní silnice R52. Ta nakonec povede přes Mikulov. Stavět se začne v březnu 2010. „Vláda dala zelenou R52 v plánované trase, jak je zakreslená v územním plánu. To znamená přes Pohořelice a Mikulov,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Bod projednala vláda mimo program na návrh ministra dopravy Aleše Řebíčka. Vedení Jihomoravského kraje vládní rozhodnutí vítá. „Jsem moc ráda, že to prošlo. Uklidní se i rakouská strana. My zase konečně můžeme připravit text mezistátní smlouvy a začít stavbu intenzivně připravovat. Rakušané už staví a skončí v roce 2013. Nechceme být o moc pomalejší,“ prohlásila náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková.
Za pět let
Stavba rychlostní silnice R52 začne podle harmonogramu v březnu 2010 a skončí v prosinci 2014. Vyjde nejspíš na deset miliard korun, stát se pokusí získat peníze také ze strukturálních fondů Evropské unie.
Koaliční strana zelených do usnesení vlády prosadila bod, že se začne prověřovat také možnost, že by kamiony z Brna jezdily po nové trase do Břeclavi, odkud by pokračovaly do Rakouska. „Kromě přechodu v Mikulově se začne vyjednávat i napojení přes Břeclav,“ informoval člen předsednictva Strany zelených Martin Ander.
Podle Procházkové ale tahle trasa neprojde. „Situace kolem ní je nevyjasněná. Musel by se změnit územní plán a navíc by s ní musela souhlasit i rakouská strana. Jejich postoj bude rozhodující. Pokud vím, tak se čtyřproudou silnicí na Břeclav nepočítají,“ tvrdí Procházková.
Její slova potvrdil už dříve poslanec dolnorakouského parlamentu Karl Wilfing. „Zkoumali jsme několik va〜riant tras. Rozhodli jsme se pro Drasenhofen–Mikulov a s jiným napojením nepočítáme. Na jakoukoliv změnu plánu už je pozdě,“ tvrdí rakouský poslanec Wilfing.
Mikulov říká ano
Lidé v Mikulově rozhodnutí vlády o definitivní trase R52 většinou vítají. „Myslím, že je to pro Mikulov dobrá zpráva. Dálnice přes Břeclav na Bratislavu je už teď zahlcená a silnice přes Mikulov není až tak moc frekventovaná. To se nejspíš ani po jejím rozšíření příliš nezmění,“ myslí si Karol Porubský z Mikulova.
Spokojený je i mikulovský starosta Rostislav Koštial. „S trasou přes Mikulov souhlasíme už dva roky,“ řekl Koštial.
To starosta Břeclavi Dymo Piškula je mnohem zdrženlivější. „Několikrát jsme řekli, že každé rozhodnutí, které posune spor kolem dvou tras na Vídeň dopředu, je pozitivní. Je ale třeba vyčkat, co tím vláda přesně myslí. Pro nás je nejdůležitější odpověď na otázku, kdy dojde na obchvat Břeclavi. Budeme-li muset čekat až na to, jak to bude vypadat v Mikulově, nečeká nás nic radostného,“ nechtěl zatím Piškula dělat předčasné závěry.
Starosta Bavor na Břeclavsku Petr Žluva s rozhodnutím nesouhlasí. „Jsme stále proti dálnici na Mikulov. Teprve se poradíme s okolními obcemi, jak budeme postupovat dál,“ řekl Petr Žluva.