Řidiče, kteří se těšili, až se na rychlostní silnici R46 mezi Vyškovem a Olomoucí znovu projedou rychlostí 130 kilometrů za hodinu, čeká zklamání. Ministerstvo dopravy totiž chce vládě předložit takzvané Nové pojetí dálniční sítě, které mimo jiné pojednává o zařazení silnice R46 do kategorie silnice pro motorová vozidla, kde je nejvyšší povolená rychlost 110 kilometrů v hodině.

Řidiči radost nemají. „Jezdím tuto trasu téměř denně a to, že se tu loni snížila rychlost na sto kilometrů za hodinu, skoro není poznat. Málokterý řidič ji dodržuje a většina tu jezdí tak, jak byla zvyklá dřív. Když si to člověk spočítá, tak projet celý úsek sníženou rychlostí zabere jen o několik minut déle, ale v přehledných místech s pěkným asfaltem to člověka nutí šlápnout na plyn," myslí si například Roman Martenek z Vyškova.

Ve hře je také varianta, že nejvyšší povolená rychlost se bude v různých úsecích silnice R46 lišit. „Silnici čeká bezpečnostní audit. Na základě jeho výsledků vyhodnotíme, jestli bude případně možné v některých úsecích jezdit rychlostí 130 kilometrů za hodinu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Změny až za rok

Záležet bude podle něj na bezpečnostních a technických podmínkách daného úseku. „Případné změny se v praxi projeví nejdřív někdy příští rok, i v kontextu s nezbytnou úpravou zákona o pozemních komunikacích," doplnil Neusar.

Ministerstvo nepočítá s tím, že by na silnicích pro motorová vozidla museli řidiči mít dálniční známku. „Výjimku ovšem můžou tvořit dřív zpoplatněné rychlostní silnice, což je i případ silnice R46, nově I/46. Není vyloučené, že povinnost mít dálniční známku zůstane v tomto případě zachovaná. Nadále se ovšem samozřejmě počítá s mýtným pro auta nad tři a půl tuny," řekl mluvčí.

Podle ředitele olomouckého závodu Ředitelství silnic a dálnic Martina Smolky byla silnice R46 od začátku navržená tak, aby po ní auta mohly jezdit rychlostí nejvýše sto kilomterů za hodinu. „V současné době je navíc povrch silnice místy v dost špatném stavu," podotkl Smolka.

Silničáři nedávno opravili povrch silnice s vyjetými kolejemi v délce asi dvou kilometrů. „Teď jsme vypsali výběrové řízení na opravy dalších úseků. Celkem se jedná o třicet kilometrů. Počítáme s tím, že tyto opravy vyjdou přibližně na sto dvacet milionů korun a zvládnout bychom je měli v následujících dvou letech," uvedl Smolka.

Ten si také myslí, že význam silnice spojující Vyškov s Olomoucí se časem dost sníží. „V současné době zachytává veškerou dopravu mezi Prahou a Ostravou. Pro řidiče je tato cesta zatím nejrychlejší. Jakmile však bude dokončená dálnice D1, kde už zbývá dostavět jen úsek mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou, začnou řidiči jezdit tudy a význam silnice R46 opadne," myslí si Smolka.

Letos v červnu silničáři dokončili kompletní výměnu středových svodidel po celé délce silnice. „Výjimkou byl jen úsek u záložního letiště u Vyškova, kde jsou svodidla lanová. Náklady na tuto výměnu se vyšplhaly na víc než sto dvacet milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Předmětem opravy nebyla výměna původních svodidel za vyšší, ale za bezpečnější, které mají větší úroveň zádržnosti," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Ani tyto opravy však k návratu stotřicetikilo­metrové rychlosti už nepomůžou. „Opravy svodidel i povrchu silnice nic nezmění na skutečnosti, že silnice R46 byla vyprojektovaná na návrhovou rychlost sto kilometrů v hodině, čemuž odpovídá podoba mimoúrovňových křižovatek a také směrového a výškového vedení silnice," doplnila mluvčí.

Rekonstrukce svodidel začala loni v prosinci. Čtyřicetikilo­metrový úsek silnice je ve špatném stavu a Ředitelství silnic a dálnic rozdělilo jeho opravu na dvě etapy. V minulosti už se na tahu mezi Vyškovem a Olomoucí stalo několik těžkých dopravních nedo, a to včetně smrtelných. Denně tam projedou tisíce osobních i nákladních aut.