Pro obyvatele města je podstatné, že na jejím konci nebudou muset chodit na úřad tak často a na vyřízení svých záležitostí budou čekat kratší dobu. Poměrně krátkou dobu ale má i město na to, aby projekt nazvaný Elektronizace procesů a digitalizace dat dotáhlo do konce. „Ještě minulé vedení radnice na něj získalo dotaci asi dvou milionů korun. Zrealizovaný musí být do konce listopadu, takže čas nás tlačí," podotkl starosta Rousínova Jiří Lukášek.

Postupně, za chodu

Připomněl, že zároveň má rousínovská radnice příští rok v plánu začít pracovat i na upravení dispozičního uspořádání samotné budovy. V praxi to bude například znamenat přesunout do přízemí některá oddělení, která lidé navštěvují nejčastěji. „Už na to máme hotovou studii od architekta. Příští rok s úpravami chceme krok po kroku začít. Všechno půjde za pochodu, což nebude jednoduché," naznačil starosta.

Administraci okolo modernizování rousínovského úřadu má na starosti tajemník Marián Tlčik. „Pokud jde o to, co všechno se má na úřad pořídit, pak jde namátkou třeba o několik nových počítačů a licencí kancelářské sady Office 2013, záložní server, software pro zálohování, skenovací linku a optickou síť. Ta bude velmi důležitá, protože elektronicky propojí městský úřad, Záložnu, budovu městských služeb a bývalou integrovanou střední školu v Tyršově ulici," vyjmenoval Tlčik.

Hlavní smysl projektu je zrychlit, zefektivnit a zjednodušit jak úřednickou práci, tak vyřizování, které mají na radnici lidé. „Otevře se možnost elektronických plateb. Třeba za odvoz odpadu nebo jiné věci bude možné zaplatit přes internet, a člověk si tak ušetří cestu na úřad. Zavedeme i elektronickou komunikaci obyvatele s knihovnou, což se hodí například při prodlužování výpůjček. Existovat má i takzvaný portál občana, kde bude mít možnost si přes internet třeba zarezervovat vstupenky na kulturní akce," nadnesl tajemník.

Něco o plánovaných vylepšeních na radnici už slyšel například Rousínovan Jan Sekanina. „Nejen pro mě, ale obecně pro hodně lidí, kteří jsou stále zvyklejší vyřizovat své záležitosti přes internet, to bude určitě pozitivní. Každá ušetřená cesta na úřad je fajn. Nemůžu to ale hodnotit, dokud přesně nevím, co změny přinesou. Budu se o to ale zajímat," prohlásil muž. Novinka přijde Rousínov zhruba na dva miliony osm set tisíc, dotace však bude pětaosmdesáti­procentní. V současnosti je projekt ve fázi výběrových řízení. Je totiž rozdělený na několik menších zakázek.

Už ve zkušebním

Podporu ve stejné procentuální výši dostal na prakticky stejnou věc i Slavkov u Brna, který projekt nazvaný Efektivní elektronický úřad právě ukončil. Stál tři miliony šest set tisíc korun. „Právě v těchto dnech zahajujeme zkušební provoz, který potrvá zhruba jeden až dva měsíce," informovala slavkovská mluvčí Veronika Slámová.

Slavkované se tedy postupně můžou připravovat na některé novinky. Například pokud jde o vyplňování formulářů. „V současné době úřad vydává směrem k veřejnosti zhruba pět set různých formulářů. Jen málo z nich šlo v minulosti předem stáhnout z internetu, doma si je vytisknout a vyplnit s tím, že je člověk posléze na úřadě jen odevzdá. Tento počet by ale měl znatelně stoupnout. Vedoucí odborů teď vytipovávají, jaké formuláře budou nově přístupné na internetu," připomněla mluvčí.

Slavkovský úřad má nyní kromě jiného o jeden server navíc. „Znatelně se tak rozšířila úložná kapacita. Je to proto, že do budoucna se chystá napojení úřadu na jihomoravský krajský úřad," poukázala Slámová s tím, že v současné době slavkovský úřad obstarává technologické centrum pro sedmnáct obcí v rámci rozšířené působnosti města. Napojení na kraj tak bude znamenat postup na další úroveň.