Pozor na cedule s rozpisy čištění chodníků a silnic by si měli začít dávat lidé z Vyškovska. Města totiž začínají s pravidelným jarním úklidem, nepozorným řidičů tak hrozí odtažení zaparkovaných aut.

Bučovické technické služby zahájily úklid na ulicích už ve středu. „Děláme souběžně chodníky, které zametáme ručně, i silnice, jež uklízí stroj. Předpokládám, že první fáze úklidu bude hotová do konce týdne. Letos toho k úklidu není tolik, protože se v zimě příliš nesypalo,“ uvedl ředitel bučovických technických služeb Jaroslav Hrabovský.

Pomohla slabší zima

Právě zbytkový štěrk a jiné části inertních směsí, kterými se chodníky a silnice v zimě sypou, jsou jedním z hlavních důvodů jarního úklidu. Letošní zima však přinesla jen minimum sněhu a tedy i důvodů k posypu.

Ve Slavkově u Brna zahájí jarní čištění příští týden. „Začneme chodníky a potom přijdou na řadu cesty. Počítám, že celkově bude čištění trvat zhruba měsíc,“ řekl ředitel slavkovských technických služeb Radoslav Lánský.

Ve Vyškově se dočkaly první chodníky a cesty úklidu už koncem minulého týdne. „Například v pondělí jsme uklízeli mimo jiné chodníky mezi nemocnicí a autobusovým nádražím,“ podotkl ředitel Vyškovských služeb a společnosti Vyteza Michal Koutník.

V případě Vyškova se však jedná teprve o první fázi jarního úklidu. „Samotné blokové čištění cest zahájíme až příští pondělí,“ dodal Koutník. Hned první den čeká čištění ulice Hřbitovní, Kostelní, Sokolskou, Dvořákovu, Pivovarskou, Sušilovu, Husovu a Jana Šoupala. Hned v pondělí vyčistí pracovníci služeb také Masarykovo náměstí. Blokové čištění v okresním městě potrvá až do 10. května.

Pozor, přeparkujte auta!

Kvůli tomu musejí lidé v dané lokalitě vždy přeparkovat svá auta na výzvu dočasného dopravního značení. To se ovšem ne ve všech případech děje. „Potýkáme se s tím, že někteří řidiči auto nepřeparkují. A v případě, že auta překážejí čištění, musí je městská policie odtáhnout,“ potvrdil Koutník.

Předloni odtáhli strážníci kolem osmdesáti aut, což je srovnatelné s minulým rokem. Řidičům přitom hrozí za jejich nedbalost pokuty. „Musejí zaplatit pokutu za nerespektování dopravního značení až do výše dvou tisíc korun. K té se navíc připočítávají náklady na odtahovou službu, které závisí na počtu ujetých kilometrů a dosahují i patnácti set korun,“ vyčíslil velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček.

Strážníci se podle něj přitom snaží vyjít řidičům maximálně vstříc. „Vždy před začátkem čištění vyzýváme obyvatele daného bloku megafonem, aby si auta ještě na poslední chvíli přeparkovali. Snažíme se o to, aby byl počet odtažených aut co nejmenší,“ řekl velitel strážníků.

Zpátky na místo

Od loňského jara se navíc města musejí potýkat s novinkou v podobě požadavku, aby po skončení čištění zajistila vrácení odtažených aut na původní místa. „Opatření je dost nepraktické, protože vrátit auto na stejné místo už často nejde, protože na něm zaparkuje po otevření ulice jiné. Držet ulice uzavřené do doby, než by se na ně vrátila odtažená auta, je vzhledem k nedostatku parkovacích míst nereálné. Naštěstí si jen minimum řidičů auto samo nevyzvedne, takže nás toto opatření příliš nezatěžuje,“ vysvětlil situaci Sedláček.

Otázku navrácení auta na původní místo pak nemusí vůbec řešit ve Slavkově u Brna. „U nás odtahovou službu nemáme, takže místa, kde překážejí auta, vynecháme a následně se k nim vrátíme, až je obyvatelé přeparkují. Je to pro nás jednodušší, než řešit následné problémy s navrácením auta na původní místo,“ řekl Lánský.

Problémy s překážejícími auty řeší navíc Slavkovští i při čištění chodníků. „Auta bývají často zaparkovaná tak, že zasahují do chodníku, což neomezuje pouze chodce, ale také nám to někdy překáží při čištění,“ dodal Lánský.