„Loni úřad ve Slavkově u Brna vyřizoval třeba dotaz zastupitelky Ilony Hrbáčkové k přípravě projektu Kaunicův dvůr. Jeden z obyvatel se pak dotazoval na odměny zaměstnanců zámku," uvedla slavkovská mluvčí Veronika Slámová.

O sporech, které provázejí chystanou stavbu bytového komplexu na Kaunicově dvoře, Vyškovský deník Rovnost pravidelně informuje. A odvolání bývalého ředitele zámku Aleše Šilhánka, které rada zdůvodnila vyplácením nepřiměřeně vysokých odměn zámeckým zaměstnancům, značně rozjitřilo předvolební atmosféru ve městě.

Mezi odpověďmi na žádosti, které jsou jako u všech měst i v případě Slavkova dostupné na internetu, se nachází i některé týkající napoleonské expozice v konírnách zámku. Nejvíc práce ale měli slavkovští úředníci jinde. „Jedna žádost se týkala všech veřejných zakázek ve městě za osm let. Byla natolik komplexní, že se jí opakovaně musela zabývat kancelář tajemníka, stavební úřad a odbor investic a rozvoje," podotkla Slámová.

Celkem tak ve Slavkově loni řešili deset žádostí, tu poslední ale nasedmkrát. Číslo je v porovnání s uplynulými roky průměrné a často o informace žádají společnosti, které je potřebují kvůli tvorbě statistických ročenek.

Městský úřad ve Vyškově obdržel loni celkem jedenadvacet žádostí. „Z toho třikrát vydal rozhodnutí o odmítnutí žádosti, vyřízených tedy bylo osmnáct. Nejčastěji se týkaly územních plánů, dál také pozemků nebo stavebních akcí," vyjmenovala mluvčí města Petra Bezdomniková.

Najdou se však i takové, jejichž znění vzbudí pozornost. Jeden z Vyškovanů v žádosti například uvádí, že ve Vyškově postrádá jasně, srozumitelně a velkým písmem popis organizační struktury města. „Město zanedbává povinnost zveřejňovat informace o tom, kde lze podat žádost nebo stížnost nebo předložit návrhy a podněty. A nehajte se tím, že to je na webových stránkách, jelikož my, starší obyvatelé, s internetem zacházet neumíme a požadujeme informace v tištěné formě," stojí v žádosti.

Na tu odpověděl vedoucí kanceláře starosty a tajemníka města Stanislav Kolařík v tom smyslu, že informace nejsou dostupné jen na webu města, ale i na sekretariátu jeho kanceláře.

Kuriózní žádosti se ale vyskytují jen výjimečně. „Nyní se internet stává běžnou součástí života. Na druhou stranu chápu, že ne každý se s moderními technologiemi přátelí. Konkrétně u této žádosti ale šlo o obstrukci," reagoval Kolařík s tím, že dřív úřady vyřizovaly mnohem víc žádostí, jejichž účelem bylo hlavně zdržovat.

„Takové spoustu úřadů doslova paralyzovaly. Poslední dva nebo tři roky, co jsme si jako většina jiných institucí určili ceníky, je to lepší. Vyřizování žádosti je možné si naúčtovat podle toho, kolik času nad ním úředník stráví. A pak si žadatel, pokud se neptá na nic, co skutečně potřebuje vědět, záměr často rozmyslí," poukázal Kolařík.