Důvody jsou většinou praktické. „Do mlékomatu čas od času zajdu, ale pravidelně to určitě není. V supermarketu je nákup pohodlnější a můžu bez obav nakoupit i do zásoby. Čerstvé mléko beru spíš jako zpestření," vysvětlila svůj důvod důchodkyně Milada Coufalová z Vyškova.

Právě obchodní řetězce mají na klesajícím zájmu o mlékomaty velký podíl. „V obchodech jdou ceny mléka dolů, litr se prodává i za jedenáct korun, což je méně, než můžeme nabídnout my. Už nyní například mlékárnám nabízíme oproti loňsku o víc než dvě koruny za litr levněji, což je pro nás ztráta přibližně čtyři sta padesáti tisíc měsíčně," zhodnotil Cyril Sigmund, předseda představenstva firmy Agros, která na Vyškovsku několik mlékomatů provozuje.

Ze začátku byla poptávka po čerstvém mléku obrovská. Následně se denní prodej ustálil na přibližně sto dvaceti litrech. I tato čísla ale v poslední době doznávají výrazných změn. „Na Vyškovsku provozujeme osm mlékomatů. Průměrný pokles je u každého zhruba o třiapadesát litrů denně. V létě je navíc úbytek prodejů dlouhodobý, protože lidé jsou často na dovolených a také nemají na mléko až takovou chuť. Silnější měsíce jsou tedy tradičně od září, kdy se mléko i lépe uchovává. Situaci hodláme řešit, uvidíme jak. Možností je i rušení některých mlékomatů," připustil Sigmund.

Mezi stálé zákazníky patřila i třeba Vyškovanka Lída Berková. Čerstvý produkt nejprve kupovala ze zvědavosti, pak si na něj zvykla. „Pro čerstvé mléko jsem si šla hned, jak se ve městě objevil první automat. Potom jsem asi půl roku nakupovala pravidelně, vozila jsem ho i dceři. Teď ovšem zajedu častěji do obchodu, ta euforie už mě přešla," svěřila se Berková.

Cena mléka zůstává stejná - patnáct korun za litr.

ZUZANA RICHTROVÁ