Například při cestě z okresního města do Slavkova u Brna si oproti loňskému roku cestující připlatí o dvě koruny víc. „Teď budou řidiči vybírat jednadvacet korun. Zvýšila se také cena měsíčního předplatného,“ uvedl pracovník společnosti Kordis Květoslav Havlík.

V roce 2007 za něj cestující dali šest set třicet korun. „Od ledna předplatitelé zaplatí o čtyřicet korun víc,“ informoval pracovník Květoslav Havlík.

Beze změny je cena za čtvrtletní předplatné. Stále stojí osmnáct set padesát korun. Ten, kdo si chce koupit roční jízdenku ze Slavkova do Vyškova, naopak dokonce ušetří. Zatímco loni zájemce přišla na čtyři tisíce sedm set korun, teď lidem zůstanou po zaplacení dvě stovky.

Zdražení se nevyhnulo ani městské dopravě ve Vyškově. Každá cesta autobusem letos vyžaduje o korunu navíc. Cestující tak zaplatí sedm korun. Měsíční předplatné s neomezeným počtem jízd zase vyžaduje od zájemce dvě stě dvacet korun.

Dopravci zdůrazňují, že rostou náklady, především ceny energií. Musí se to proto podle nich odrazit také v jízdném. „Ke všemu se na začátku roku 2008 zvýšila daň z přidané hodnoty z pěti na devět procent,“ uvedl jednatel společnosti Kordis Josef Veselý.

Přestože si cestující většinou připlatí, těch, kteří jezdí často, se změna takřka nedotkne. „V oblasti předplatních jízdenek dochází pouze k minimálním změnám. Mírně narůstá cena měsíčních předplatních jízdenek, čtvrtletní a roční zůstává na dosavadní úrovni a cena ročních pro dvě zóny klesá,“ vysvětlil Josef Veselý cenovou politiku společnosti.

Lidé hodnotí zdražení různě, mnohým se ovšem moc nezamlouvá. „Kdyby se nezvyšovaly ceny zboží a služeb, možná bych to ani nekomentovala. Chápu, že se náklady zvyšují. Výše důchodů se tomu ale nepřizpůsobuje. Přitom starší lidé využívají autobusy hodně,“ uvedla třeba Marie Procházková z Vyškova.