„Správa železniční dopravní cesty nám garantuje, že pokud budeme připravení, na vlastní náklady nám vytvoří dvě dopravní stavby. Obě akce ale stojí právě na výkupu pozemků, které se budou pohybovat v řádu milionů korun. Nevíme, kdy ke zdvoukolejnění dojde a utratit nyní miliony za pozemky s tím, že není jisté, jestli se vůbec uskuteční, rozhodně není rozumné," vysvětlil vyškovský starosta Karel Goldemund.

Město tak čeká, až dostane potvrzení, že k opravám skutečně dojde. „Včetně konkrétního data. Pak začneme s výkupem. Nyní už ovšem jednáme s majiteli parcel," dodal starosta.

Pokud všechno vyjde podle představ města i státní organizace, Vyškované se můžou těšit hned na dvě novinky. „V Olomoucké ulici za přejezdem vyroste mimoúrovňová křižovatka, která by měla být hlavní silnicí pro příjezd do Smetanových sadů a k tamním sportovištím. V Nosálovicích pak má vzniknout podjezd pod železnicí. Bude stát přímo naproti sjezdu z dálnice. Například jen jeho cena se pohybuje kolem padesáti milionů korun," přiblížil vyškovský místostarosta Břetislav Usnul.

Levnější varianta

Podle mluvčího státní organizace Jakuba Ptačinského by stavba v Nosálovicích měla vést pod železnicí. „Auta budou podjíždět jakoby o jedno patro níž. Varianta vyjde levněji, než kdybychom pro železnici postavili nadjezd," zdůvodnil mluvčí.

Na zdvoukolejnění však nečeká jen radnice, posunutý termín brzdí i vyškovské silničáře. „Máme v plánu rekonstrukci mostu v Sochorově ulici, v podstatě všechno už na ni máme připravené. V místě je ale plánovaná stavba nového mostu, který se má stavět právě jako součást zdvoukolejnění trati, ale v současnosti se mluví nejdřív o roce 2017," zmínil letos v dubnu šéf vyškovských cestářů Zdeněk Gardelka.

Podle Ptačinského to ale v současné době nepřipadá v úvahu. „Termín 2017 byl uvedený jen ve studii. V dalších dokumentech včetně stavebního povolení už se dlouhodobě počítá s rokem 2019. A to je ještě poměrně optimistická varianta, můžou nastat problémy, tím by mohlo dojít i k posunutí zahájení," naznačil Ptačinský.

S výkupem pozemků tak město asi jen tak nezačne. „Byl jsem na semináři, který pořádal Jihomoravský kraj, a byli jsme ubezpečení, že trať Brno Přerov je v republice zahrnutá mezi první v pořadí rekonstrukce železnic. Padaly i konkrétní dotazy na zahájení, a to bylo skutečně až v roce 2019. Finální dokončení rekonstrukce je plánované na rok 2025," dodal Usnul.