Nechat svůj bicykl bez dozoru znamená koledovat si o nepříjemnost. Zloději jsou vynalézaví a o jízdní kola mají stále větší zájem. Při poslední krádeži na počátku září majiteli kola nepomohl ani lankový zámek, který poutal stroj ke stojanu před vyškovským akvaparkem. Cyklistovi po něm zůstalo ve stojanu jen přední kolo.

„Stříbrné značkové trekové kolo ponechané přes noc před vyškovským akvaparkem bylo pro zloděje velkým lákadlem. Od krádeže ho neodradil ani fakt, že ho majitel zabezpečil. Uzamčené přední kolo nechal pachatel na místě a zbytek si odnesl. Mladému cyklistovi tak vznikla škoda za třináct tisíc korun. Nenechavci hrozí až dva roky vězení,“ informovala tisková mluvčí vyškovských policistů Alice Navrátilová.

Podle statistik vyškovských policistů hlásili v minulém roce lidé krádeže pětadvaceti kol. Letos už jich zatím odcizili dvaatřicet. Jedná se často o drahá kola. „Zloději se v poslední době zaměřují na dražší značková kola, především trekingová. V roce 2009 bylo z pětadvaceti případů krádeží jízdních kol čtrnáct levnějších než pět tisíc. Důvod je ale spíš to, že ve většině případů neví majitelé výrobní číslo, nemají od kola žádný doklad, a je proto velmi těžké přestupek objasnit. Letos ze dvaatřiceti případů byla škoda nižší než pět tisíc v osmnácti případech,“ zjistila Navrátilová.

Zámky je nezastaví

Podle Navrátilové se zloději převážně zaměřují na nezamčená kola. Neodradí je ale ani zámky a sklepy. „Víc než polovina trestných činů krádeží jízdních kol pachatelé spáchají vloupáním, většinou do sklepů. Pokud pomineme tyto případy, kdy je kolo v uzamčené místnosti, lze říci, že zloději se ve většině případů více zaměřují na kola neuzamčená, ponechaná na chvíli stát někde na veřejném místě. Ve dvou nahlášených případech se jízdní kola ztratila ze společné kolárny v domě,“ uvedla mluvčí.

Kola podle policistů nejspíš někdo potom prodá. „Ukradená kola většinou putují do bazarů, avšak mimo okres, do větších měst,“ myslí si Navrátilová.To potvrzují i odborníci z prodejen, které se na kola specializují. Nevylučují ani organizovaný zločin. „Drahá kola jsou většinou kradená na zakázku nějakou organizovanou sítí. Někdy je zloději rozprodávají na součástky, ale u starých kol a kol do dvaceti tisíc korun se to nevyplatí. Pamatuji si, že jeden čas byl na Prostějovsku trend krást stará kola a prodávat je do Německa. Protože součástky prodávali na opravu historických kol,“ vzpomíná prodavačka Lucie Čuříková z prodejny jízdních kol Usnul naproti vyškovského hypermarketu Albert.

Za krádeže si často mohou i sami lidé. Většina z nich kola totiž nezamyká a tím dává zlodějům šanci. To potvrdil i cyklista Petr Zukal. „Zámek nemám. Říkám si, že moje kolo by nikdo ukradnout nechtěl,“ řekl Zukal.