Dobrou zprávou alespoň je, že na Vyškovsku nedojde k žádnému rušení spojů. Kromě důchodců se dopravci zaměřili také na rodiče s dětmi.
V jízdních řádech linek, které spadají do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, dojde u odjezdů k posunu jen o několik minut. „Žádné velké změny jsme na Vyškovsku nedělali, časy jsou plus minus stejné jako ve starém jízdním řádu. Reagovali jsme v nich na připomínky a požadavky obcí. Zůstaly také zachované jednotlivé linky, žádnou jsme nepřidali ani nezrušili,“ nastínil změny v jízdních řádech Květoslav Havlík, dopravní specialista společnosti Kordis, která má správu Integrovaného dopravního systému na starosti.
Jednu připomínku si vyjednali třeba v Křenovicích, kde bude nově na dolním nádraží zastavovat ve dvě hodiny spěšný vlak ve směru na Brno. „Chtěli jsme usnadnit cestu ze školy dětem, které studují na gymnáziu nebo na obchodní akademii v Bučovicích. Vyučování jim často končí o půl druhé, vlak v jednu už byl pryč a další jim jel až ve tři hodiny,“ poznamenal starosta Křenovic Jaromír Konečný.
Změny však mají cestující pocítit ve zvýšeném pohodlí. „Vyměnili jsme část dopravců. Lidé to poznají hlavně v tom, že budou jezdit nové autobusy, které budou mít lepší výbavu, například klimatizaci,“ dodal Havlík.
Novinku pro své zákazníky na Vyškovsku nachystaly také České dráhy. Ocení ji především turisté jedoucí z Vyškova na dovolenou do Jeseníků, kteří si budou chtít vzít kolo. „U rychlíků z Brna do Jeseníku nebo Šumperka s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, které jedou přes Olomouc, jsme zavedli možnost rezervace míst pro jízdní kola,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Brno nebo Kyjov
Další novinky si však cestující příliš neužijí. Po několika letech, kdy končily vlaky jedoucí po vlárské trati na hranici se Slovenskem, obnovily dráhy přímý spoj do Trenčína. „Páteční spěšný vlak z Brna hlavního nádraží do Bylnice ve 12.50 pojede nově až do slovenského Trenčína, kam přijede v 16.39. Nedělní spojení z Trenčína do Brna zůstává beze změny,“ potvrdila Šubová. Cestující z Vyškovska však musí nastupovat v Brně nebo v Kyjově. Na žádném z nádraží v okrese totiž vlak nestaví.
Na jednodušší cestování si musí počkat také cestující se zdravotními problémy. „Zatím je bezbariérových asi deset procent našich autobusů. Jejich podíl samozřejmě narůstá, ale kvůli vysokým nákladům to nejde udělat skokově,“ podotkl Havlík.
Změnu, kterou cestující určitě nevítají, je zvýšení cen. Už se změnou jízdního řádu, tedy od neděle 11. prosince, zvednou své ceny České dráhy. Za zdražením stojí hlavně změny v dani z přidané hodnoty. „První zvýšení daně o jedno procento jsme od zákazníků nevybírali a od roku 2010 jsme odváděli státu zvýšenou daň z vlastních tržeb. Vzhledem k růstu cen vstupů a zásadním úsporám však nadále nedokážeme zákazníky od zvýšení daně uchránit. Obyčejné jízdné tak podraží v průměru o pět procent,“ vysvětlila Šubová.
Dražší jízdné se nevyhne ani cestujícím, kteří využívají tarif integrovaného systému. „Zdraží jak jednorázové jízdenky, tak předplatní kupony. Nové tarify však platí až od ledna 2012,“ upozornil Havlík.
Staré jednorázové jízdenky zakoupené ještě do konce roku, lze využít až do 7. ledna 2012. Dopravci však zároveň nachystali několik novinek, které přepravu naopak o něco zlevní. Třeba v integrovaném dopravním systému vznikly dvě novinky. „Důchodci nad sedmdesát let si nově můžou koupit roční jízdenku, se kterou můžou jezdit na všech linkách, aniž by si museli kupovat další jízdenky. Dosud měli tuto možnost jen v městské hromadné dopravě,“ řekl Havlík.
Další novinka potěší rodiče malých dětí. „Roční jízdenku si může nyní koupit také doprovod dítěte do tří let. Chceme ulehčit cestování maminkám na nákupy, které nemůžou sehnat hlídání,“ dodal Havlík. Nově také s jedním dospělým můžou zdarma cestovat dvě děti do šesti lest. Dosud mohlo jen jedno.
Ačkoli obě jízdenky stojí dva tisíce čtyři sta korun na rok, podle Havlíka se vyplatí už při cestování na krátké vzdálenosti. „Zaplacené jízdné se vrátí už při dvou pravidelných jízdách týdně třeba na lince z Kobeřic do Slavkova,“ poukázal.