Resort navíc dodává samosprávám data o počtech kamionů v nejrizikovějších úsecích. „Pomůžeme s umístěním zákazových značek,“ doplnil ministr Vladimír Kremlík.

Václav Bernard za obce na jednáních doporučil rakouský model se zákazem tranzitní dopravy pro silnice druhých a třetích tříd. „Taková úprava je daleko jednodušší než stanovovat řadu místních úprav,“ uvedl Bernard.

Republikový Svaz měst a obcí ale primárně prosazuje na silnicích první třídy nulové mýtné, což by mohla stanovit i vláda. „V opačném případě se obáváme, že po zavedení mýta dojde k vytvoření alternativních tras na dalších silnicích prvních a nižší tříd,“ prohlásil předseda Svazu a starosta Kyjova František Lukl.

Zpoplatnění silnic I. třídy na jihu Moravy
- Nový elektronický systém se spustí 1. 12 2019, nové smlouvy budou moci dopravci uzavírat od 22. 9. Platit mýtné budou muset od 1.1. 2020 také na dalších úsecích silnic I. třídy.
- V současnosti zpoplatněné úsek silnice I. třídy pro auta s hmotností nad 3,5 t: I/52, Pohořelice, jih – Mikulov, státní hranice (20,7 km), I/52, Modřice, sever – Rajhrad (4,3 km)
- Navrhované úseky na zpoplatnění od 1.1.2020: I/43, Brno – Svitavy (44,8 km), I/50, Holubice – Rovné (86,1 km), I/52, Brno – Rajhrad (5,9 km) a I/52 Pohořelice – Mikulov (22,3 km)

Vedení kraje podporovalo podle náměstka hejtmana Romana Hanáka jen zpoplatnění I/43 a I/50, tedy páteřních silnic na Svitavy a Uherské Hradiště, a to bez úseků z Brna do Lipůvky a ze Slavkova po Holubice. „Máme obavy, že auta, nebudou chtít za tyto kousky platit a budou hledat objízdné trasy,“ řekl Hanák. Ochránit krajské silnice chce na vytipovaných místech značkami se zákazem tranzitu.

Obce, kudy vedou významné tranzitní tahy, kde se s mýtným nepočítá, to však neuklidnilo. Mezi nimi je Veselí nad Moravou, kde se navíc střetávají I/54 a I/55. „Obáváme se zvýšení tranzitní nákladní dopravy, především těmi řidiči, kteří jezdí mezi Slovenskem a Brnem a budou se chtít vyhnout placeným úsekům na I/50 přes Buchlovské vrchy,“ řekl veselský starosta Petr Kolář. Vedení radnice jedná se silničáři o značkách, které omezí vjezd s autům s těžším nákladem.

Stejně jako Kolář vidí budoucí rizika zpoplatnění severního tahu i na západ po I/54 v Kyjově. „Obávám se, že zpoplatnění I/50 bude mít zásadní dopad na komfort a bezpečnost lidí žijících nejen v našem městě, ale taky v obcích, kterými prochází už teď velmi vytížená silnice I/54,“ upozornil Lukl.

Zpoplatnění I/50 naopak vítají v Bučovicích. Tato silnice městem vede. „Dopravní situace u nás je tak katastrofální, že nám pomůže snížení tranzitní dopravy i o deset procent. Navíc uvažujeme o vážení kamionů,“ řekl bučovický starosta Jiří Horák.

Zpoplatnění kamionů ale podle Ivo Pospíšila, starosty Lipůvky, kterou protíná I/43, nic neřeší. „Kamiony budou přes nás projíždět dál. Mýtná brána bude před obcí, i když bylo zastupitelstvo proti. Pomůže jen dálnice D43, a to co nejdříve,“ řekl Pospíšil.

Ještě hůře vidí situaci dlouhodobý dispečer kamionové dopravy Rudolf Bauer. „Už teď například polští řidiči objíždějí některé přetížené státní silnice tak, že jezdí po krajských silnicích druhé třídy. Zavedení mýtného proto nic neřeší, jen zvýší náklady pro naše přepravce, pro které to může být likvidační, lidem se navíc zdraží i převážené zboží,“ dodal řidič ze Bzence.